Διατροφή

Show_1432
Διατροφή

Ευάγγελος Ζουμπανέας: Η ταϊλανδέζικη κουζίνα μοιάζει με την ελληνική

της Βιβέττας Λαϊνιώτη

Ο Ευάγγελος Ζουμπανέας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Είναι Πτυχιούχος Διαιτολόγος Διατροφολόγος από το 1993, με μεταπτυχιακές σπουδές και εξειδίκευση στη διατροφική και ψυχολογική αντιμετώπιση καταστάσεων όπως η νευρική ανορεξία, η νευρική βουλιμία και η ψυχογενής παχυσαρκία, από τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας - NCFED. Πέρα από τις ακαδημαϊκές του γνώσεις στην επιστήμη της Διατροφής, έκανε σπουδές και σε άλλους τομείς όπως Επιχειρησιακό Management, Δημόσιες σχέσεις, Διαφήμιση και Ψυχολογία. Έρευνες και μελέτες του με θέμα την παχυσαρκία και τη διατροφή, έχουν παρουσιασθεί σε ελληνικά και παγκόσμια συνέδρια Διατροφής και άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε εφημερίδες και περιοδικά. Τα βιβλία του αγαπήθηκαν από χιλιάδες αναγνώστες και ειδικότερα το  2ο προσωπικό του βιβλίο «Διατροφική Νοημοσύνη – η απάντηση στη βουλιμία, την πολυφαγία και την παχυσαρκία», όπου πολλοί άνθρωποι βρήκαν τρόπους για να καταπολεμήσουν τη διαταραγμένη σχέση με το φαγητό. Παρακάτω, ο κ. Ζουμπανέας σχολιάζει τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, προτείνει τροφές για την αντιμετώπιση του άγχους και μας παρουσιάζει το νέο του βιβλίο με θέμα την ταϊλανδέζικη κουζίνα και τα κοινά της στοιχεία με την ελληνική!


Δυστυχώς η καθημερινότητα είναι άμεσα συνδεδεμένη με το άγχος. Υπάρχουν τροφές που μπορούν να λειτουργήσουν χαλαρωτικά;
Ένα ισορροπημένο μοντέλο διατροφής στην καθημερινότητα των ανθρώπων είναι αρκετό, υπό την προϋπόθεση ότι οτιδήποτε τρώμε είναι από το βιολογικό μποστάνι ή από τη στάνη μας, ότι ζούμε στην εξοχή αναπνέοντας καθαρό αέρα, ότι πίνουμε κρυστάλλινο νερό απευθείας από την πηγή, ότι ατενίζουμε το απέραντο γαλάζιο για δύο ώρες καθημερινά και έχουμε απομακρύνει από γύρω μας κάθε μορφή ακτινοβολίας, από κεραίες κινητής τηλεφωνίας, υπολογιστές, συστήματα wireless!
Σε κάθε άλλη περίπτωση, χρειαζόμαστε μια καλή πολυβιταμίνη, που περιέχει μέταλλα και ιχνοστοιχεία, καθώς και τουλάχιστον 50mgr (ή mcg ανάλογα με το κλάσμα) από κάθε βιταμίνη του συμπλέγματος Β.
Το σύμπλεγμα Β είναι απαραίτητο ώστε να πραγματοποιηθούν βασικές μεταβολικές διεργασίες μέσα στο σώμα, αλλά και για την ομαλή λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, σε συνέργια με τα μεταλλικά στοιχεία που παρέχονται από μια καλή πολυβιταμίνη, βοηθούν επίσης στην εξισορρόπηση και του ενδοκρινικού μας συστήματος.
Επίσης ένα άλλο συστατικό ζωτικής σημασίας που χρειαζόμαστε και στο οποίο σχεδόν όλοι έχουμε έλλειψη, είναι το μαγνήσιο. Το μαγνήσιο είναι γνωστό ότι μειώνει την νευρο-ερεθιστικότητα. Πρόκειται για ένα εκπληκτικό φυσικό «ηρεμιστικό».
Τέλος, το επόμενο φυσικό μέσο που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει κανείς είναι η Rhodiola Rosea (Ροντιόλα Ροσέα). Οι ευεργετικές και θεραπευτικές της ιδιότητες είναι γνωστές από την αρχαιότητα, ιδιαίτερα όσον αφορά στη διαχείριση του στρες. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι βοηθάει σημαντικά τα άτομα που πάσχουν από ήπιου ή μέτριου βαθμού κατάθλιψη.

Πώς σχολιάζετε το φαινόμενο της παιδικής – εφηβικής διατροφής; Πρόσφατες μελέτες σε σχολεία έδειξαν πως πολλά παιδιά και έφηβοι φεύγουν από το σπίτι το πρωί χωρίς να πάρουν πρωινό.
Τα παιδιά παραδοσιακά ακολουθούν το μοντέλο διατροφής των γονέων. Αν οι γονείς φεύγουν νηστικοί το πρωί δεν με εκπλήσσει ότι το ίδιο θα κάνουν και τα παιδιά τους, όχι μόνο κατά τη σχολική τους ηλικία, αλλά και στην ενήλικη ζωή, διαιωνίζοντας τα καταστροφικά πρότυπα τόσων και τόσων γενιών, που συνήθως ανακαλύπτουν την αξία του πρωινού μόνο μετά την εμφάνιση της παχυσαρκίας ή οποιασδήποτε άλλης νοσογόνου κατάστασης.

Τι έχει αλλάξει στην διατροφή μας τα τελευταία χρόνια λόγω κρίσης;
Πιστεύω ότι οι νέες οικονομικές συνθήκες έχουν επηρεάσει μάλλον αρνητικά την ποιότητα της διατροφής των Ελλήνων. Ίσως δεν βλέπουμε πια τόσο συχνά την εύκολη παραγγελία μέσω delivery με τις γεμάτες τσάντες, σίγουρα όμως οι επιλογές των ανθρώπων όταν ψωνίζουν από τα super market έχουν στρέψει κατά πολύ τις προτιμήσεις τους στην αγορά τροφίμων κατώτερης ποιότητας. Ξέρουμε πολύ καλά, ότι οι τροφές που θεωρούμε ως καλύτερες ποιοτικά, όπως τα προϊόντα ολικής άλεσης ή τα βιολογικά προϊόντα κοστίζουν ακριβότερα. Η πικρή αλήθεια όμως είναι, ότι αν η ποιότητα της τροφής συνεχίσει να πέφτει, σύντομα θα γίνουμε μάρτυρες των επιπτώσεών της στην υγεία των ανθρώπων.Το τελικό αποτέλεσμα, θα είναι να το πληρώσουν ακριβότερα στη συνέχεια σε γιατρούς και φάρμακα.

Ένα από τα βιβλία που έχετε γράψει είναι και «Σεφ στο παρά πέντε», που περιγράφεται γρήγορες υγιεινές συνταγές με χαμηλό κόστος. Το βιβλίο αυτό γράφτηκε ως εγχειρίδιο βοήθειας λόγω των δύσκολων οικονομικών καιρών;
Πολλά βιβλία που πραγματεύονται τη σωστή διατροφή λειτουργούν καταστροφικά, δίνοντας την εντύπωση πως αν αποκλίνεις έστω και στο ελάχιστο, η ασθένεια θα είναι ήδη στο κατώφλι σου. Η φιλοσοφία του «Σεφ στο παρά πέντε» είναι ότι μπορείς να τρως ό,τι θέλεις, αρκεί πρώτα να έχεις θρέψει σωστά το σώμα σου, λαμβάνοντας καθημερινά όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεσαι. Δεν πρόκειται για ένα βιβλίο συνταγών, αλλά για ένα βιβλίο ιδεών, που δίνει πολλές και διαφορετικές προτάσεις, όχι μόνο για τα βασικά γεύματα, αλλά κυρίως για το πρωινό και τα ενδιάμεσα γεύματα. Το μόνο σίγουρο είναι πως αν διαχειριστείς, συνδυάσεις και επιλέξεις σωστά τις τροφές, το αίσθημα του κορεσμού έρχεται γρηγορότερα και αυτό συνεπάγεται την ανάγκη για μικρότερη ποσότητα φαγητού, άρα και οικονομία.

Το τελευταίο σας βιβλίο αναφέρεται στην ταϊλανδέζικη κουζίνα. Θεωρείτε ότι έχει κοινά με την ελληνική;
Tο νέο μου βιβλίο, σε συνεργασία με την Ταϊλανδέζα chef Amporn Muangphrom και τις εκδόσεις Μοτίβο, αποκαλύπτει ότι η ταϊλανδέζικη κουζίνα, όσο εξωτική κι αν φαίνεται, έχει πολλά κοινά στοιχεία με την ελληνική. Σε όλες τις συνταγές χρησιμοποιούνται γνώριμα υλικά, είναι εύκολες στην παρασκευή τους, με γευστικό αποτέλεσμα, που πραγματικά εντυπωσιάζει!
Κάθε συνταγή συνοδεύεται από έναν πίνακα με όλα τα θρεπτικά και θερμιδικά στοιχεία, που χρειάζεται να γνωρίζουν όσοι προσέχουν τη διατροφή τους. Ελπίζω, πραγματικά, κάθε αναγνώστης να απολαύσει τις ιδιαίτερες και ξεχωριστές γεύσεις που έχουμε επιλέξει και εντάξει στο συγκεκριμένο βιβλίο.


Info
Ευάγγελος Ζουμπανέας
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
τηλ.: 210 2718 360 
e-mail: diatrofioe@gmail.com