Διατροφή

Show_1438
Διατροφή

Αθώα με τα αυγά

του Γρηγόρη Λάσκαρη

O φόβος της χοληστερίνης, ένας φόβος που αποδεικνύεται σήμερα ότι υπερεκτιμήθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό, δημιούργησε μια λίστα με «απαγορευμένες τροφές», γνωστές και ως «βόμβες χοληστερίνης». Στην κορυφή αυτής της λίστας βρίσκονται τα αυγά κι εκείνη η …ομελέτα  που στοιχειώνει τα διατροφικά μας όνειρα. Είναι έτσι τα πράγματα;

Η «αµαρτία» των αυγών είναι ότι κάθε ένα από αυτά περιέχει 250 mg χοληστερίνης. Αν σκεφτεί κανείς ότι, σύµφωνα µε τις οδηγίες της Αµερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, απαγορεύεται η κατανάλωση άνω των 300 mg χοληστερίνης ηµερησίως, τότε αυτοµάτως η µόνη χρήση που µένει για τα αυγά είναι …το τσούγκρισμα! Ευτυχώς όμως, οι οδηγίες αυτές  είναι ανεδαφικές  επειδή αγνοούν τα επιστηµονικά ευρήµατα. Η µεγαλύτερη και αρτιότερη κλινική έρευνα που ασχολήθηκε ειδικά µε τη σχέση κατανάλωσης αυγών και καρδιαγγειακών παθήσεων, η περίφημη Harvard Egg Study, διαπίστωσε ότι, στους υγιείς ανθρώπους, δεν υπάρχει σχέση µεταξύ κατανάλωσης αυγών και πιθανότητας µελλοντικού εµφράγµατος ή εγκεφαλικού. Στο ίδιο συµπέρασµα έχουν καταλήξει άλλες 10 επιδηµιολογικές µελέτες και σχεδόν όλες οι ανασκοπήσεις της διεθνούς βιβλιογραφίας.

Και πράγματι, πώς θα µπορούσε να είναι διαφορετικά, όταν έχει αποδειχτεί  ότι η χοληστερίνη των αυγών - όπως και των άλλων τροφών - ελάχιστα επηρεάζει τη χοληστερίνη του αίµατός µας, ενώ όταν την επηρεάζει, αυτό συµβαίνει µόνο σε ένα 25% των ανθρώπων; Όπως αναφέρει η καθηγήτρια Διατροφολογίας του Πανεπιστηµίου του Connecticut, Maria Luz Fernandez, ακόµη και σε αυτούς τους ανθρώπους, η χοληστερίνη των αυγών δεν αυξάνει µόνο την «κακή» LDL χοληστερίνη, αλλά και την «καλή» HDL χοληστερίνη. Έτσι, τελικά η σχέση LDL προς HDL παραµένει σχεδόν σταθερή. Επιπρόσθετα, η αύξηση της LDL αφορά ένα κλάσµα της το οποίο δε συµβάλλει στη δηµιουργία αθηρωµατικής πλάκας (LDL υψηλής πυκνότητας) Ακόμα, έχει βρεθεί ότι η χοληστερίνη των αυγών µειώνει ένα άλλο κλάσµα της LDL (την «µικρή πυκνή» LDL), το οποίο, λόγω µεγέθους και τάσης προς οξείδωση, είναι το πλέον αθηρογόνο. Συν τοις άλλοις, τα αυγά περιέχουν δύο µοναδικά αντιοξειδωτικά καροτένια, τη λουτεΐνη και τη ζεαξανθίνη, τα οποία, πέραν του ότι αποτρέπουν την οξείδωση της LDL, προστατεύουν τα µάτια από καταρράκτη και εκφυλισµό της ωχράς κηλίδας, παθήσεων που ευθύνονται για την πλειονότητα των περιστατικών τύφλωσης.

Τα ευρήµατα για τα αυγά δεν σταµατούν εδώ. Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση αυγών προκαλεί αίσθηµα πλήρωσης. Ερευνητική οµάδα από το Πανεπιστήµιο του Connecticut διαπίστωσε ότι η χρήση αυγών για πρωινό µπορεί να οδηγήσει σε κατανάλωση 400 λιγότερων θερµίδων στη διάρκεια της ηµέρας, επειδή ακριβώς προκαλούν έντονη αίσθηση κορεσµού! Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα αυγά μπορούν να περιορίσουν τις γαστιμαργικές μας... παρεκκλίσεις και να μας βοηθήσουν στην προσπάθειά μας να χάσουμε κιλά! ||

  • Σχετικά Θέματα