Διατροφή

Show_%ce%95%ce%b3%ce%ba%cf%85%ce%bc%ce%bf%cf%83%cf%8d%ce%bd%ce%b7_%ce%94%cf%8e%cf%83%cf%84%ce%b5_%ce%b2%ce%ac%cf%83%ce%b7_%cf%83%cf%84%ce%b7_%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%86%ce%ae
Διατροφή

Εγκυμοσύνη: Δώστε βάση στη διατροφή

της Νεκταρίας Καρακώστα

Έναν από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την ανάπτυξη του εμβρύου και την ευτυχή έκβαση της εγκυμοσύνης, αποτελεί, σύμφωνα με τους ειδικούς, η διατροφή της μητέρας, τόσο πριν, όσο και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.  Η διαιτολόγος - διατροφολόγος κ. Ελευθερία Σίσκογλου συμβουλεύει για το τι πρέπει να περιλαμβάνει η διατροφή της γυναίκας, αυτήν την πολύ ιδιαίτερη και σημαντική περίοδο της ζωής της.

 

H εγκυμοσύνη είναι μια πολύ όμορφη περίοδος στη ζωή κάθε γυναίκας και ένα από τα πράγματα στα οποία θα πρέπει να εστιάσει σε αυτό το ιδιαίτερο εννιάμηνο της ζωής της είναι η διατροφή. Η διατροφή της μητέρας αυτή την περίοδο στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών του εμβρύου σε θρεπτικά συστατικά. «Η διατροφή της γυναίκας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης πρέπει να έχει ποικιλία, αλλά παράλληλα και μέτρο», τονίζει η κ. Σίσκογλου και εξηγεί: «Είναι απαραίτητο να εμπλουτιστεί με όσο το δυνατό περισσότερες βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά, έτσι ώστε να αναπτυχθεί σωστά το έμβρυο, καλύπτοντας παράλληλα τις ανάγκες της εγκύου, που είναι ελαφρώς αυξημένες. Η έγκυος θα πρέπει να λαμβάνει πολλά και συχνά γεύματα (ιδανικά τρία κυρίως γεύματα και δύο ενδιάμεσα σνακ), ώστε να έχει σταθερά επίπεδα σακχάρου, και να αποφεύγει τις καούρες και τη δυσπεψία, που προκαλείται όταν η έγκυος λαμβάνει λιγότερα αλλά πιο πλούσια σε θερμίδες και λιπαρά γεύματα».

Καλό είναι να ενταχθούν στη διατροφή της εγκύου ποικιλία φρούτων και λαχανικών, που θα δώσουν βιταμίνες, ενώ παράλληλα θα βοηθήσουν στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου, καθώς είναι πλούσια σε φυτικές ίνες».

 

► Διατροφικά tips για την έγκυο

Η κ. Ελευθερία Σίσκογλου συνοψίζει, στις γραμμές που ακολουθούν, όλα τα «πρέπει» και «δεν πρέπει» που οφείλει να έχει κατά νου κάθε έγκυος:

  • Το πιάτο της εγκύου, στα κυρίως γεύματα, θα πρέπει να περιέχει οπωσδήποτε μια πηγή πρωτεΐνης (π.χ. τυρί, κοτόπουλο, ψάρι), μια πηγή υδατάνθρακα (π.χ. μακαρόνια, πατάτα, ψωμί) και οπωσδήποτε σαλάτα (ωμή αλλά πολύ καλά πλυμένη, βραστά ή ψητά λαχανικά).
  • Καλό είναι επίσης να μην μένει για πολλές ώρες νηστική, ώστε να εξασφαλίζονται τα ομαλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα, χωρίς μεγάλες αυξομειώσεις και υπογλυκαιμίες ή υπεργλυκαιμίες, οι οποίες είναι δυνατό να προκαλέσουν έντονη επιθυμία για φαγητό.
  • Σημαντική είναι επίσης η επαρκής ενυδάτωση, ώστε να ελέγχεται καλύτερα το αίσθημα της πείνας.
  • Να καταναλώνει προϊόντα ολικής άλεσης (π.χ. ψωμί, δημητριακά κ.λπ.).
  • Να αποφεύγει το αλκοόλ και τα πλούσια σε θερμίδες και λιπαρά σνακ (τσιπς, γαριδάκια, κρουασάν, κέικ κ.λπ.).
  • Να αποφεύγει την περιττή ζάχαρη, γιατί περιέχει πολλές θερμίδες και συμβάλλει στην υπερβολική αύξηση βάρους στην εγκυμοσύνη.
  • Να αποφεύγει την κατανάλωση καφέ και τσαγιού, ιδιαίτερα κατά το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης.
  • Να αποφεύγει τα ωμά ψάρια, καθώς και εκείνα που είναι πλούσια σε υδράργυρο, όπως π.χ. ο ξιφίας. Να αποφεύγει, επίσης, τις κονσέρβες ψαριού, που περιέχουν συντηρητικά, αρωματικές και χρωστικές ύλες και (σε ορισμένες περιπτώσεις) ζάχαρη.
  • Να μην καταναλώνει ωμά αυγά ή ελλιπώς μαγειρεμένο κρέας.
  • Να μην αφήνει το στομάχι της άδειο για περισσότερες από 3-3,5 ώρες.
  • Να καταναλώνει φρέσκα φρούτα και λαχανικά.
  • Να αποφεύγει τα μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά, τα μαλακά τυριά και τους μη παστεριωμένους χυμούς.
  • Καλό είναι να αποφεύγει το αλάτι κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μπορεί να δώσει γεύση στα φαγητά με χυμό λεμονιού, μυρωδικά όπως άνηθο, μαϊντανό ή μπαχαρικά και καρυκεύματα, ρίγανη κ.λπ.
  • Να έχει πάντα στην τσάντα της κράκερ, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει το αίσθημα της ναυτίας.

 

Mύθοι και αλήθειες για τη διατροφή της εγκύου

  • Πρέπει να τρώω για δύο;

Υπάρχει η άποψη ότι οι γυναίκες πρέπει να τρώνε για δύο στη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Πόσο, όμως, φαγητό χρειάζεται ένα…έμβρυο; Οι ειδικοί τονίζουν ότι πραγματικές ανάγκες αυξημένης πρόσληψης θερμίδων παρουσιάζονται κυρίως κατά το τρίτο τρίμηνο της κύησης.  Όπως εξηγεί η κ. Σίσκογλου, «στο πρώτο τρίμηνο δεν υπάρχει ουσιαστική αύξηση στις θερμιδικές ανάγκες, αλλά πολλές γυναίκες, μόνο με την ιδέα της εγκυμοσύνης ή με την αγωνία να πάνε όλα καλά, φορτώνονται κάποια κιλά. Άλλες πάλι, χάνουν κιλά το πρώτο τρίμηνο, λόγω αδιαθεσίας, ανορεξίας ή ναυτίας και εμετών. Στο δεύτερο τρίμηνο, η αύξηση στις θερμιδικές ανάγκες είναι περίπου 200-300 θερμίδες την ημέρα. Αυτές οι θερμίδες ισοδυναμούν π.χ. με 1 φέτα ψωμί με λίγο τυρί και όχι με σερβίρισμα δεύτερης μερίδας! Στο τρίτο τρίμηνο, οι ανάγκες αυξάνονται κατά 300-400 περίπου την ημέρα. Και σε αυτή την περίπτωση, η αύξηση ισοδυναμεί π.χ. με ένα τοστ με τυρί και γαλοπούλα. Πολύ πιο σημαντικό είναι να εμπλουτιστεί η διατροφή της εγκύου με ποικιλία τροφών σε θρεπτικότητα και βιταμίνες, να τρώει όσο το δυνατόν φρέσκα και αγνά φρούτα, και λαχανικά, να μαγειρεύει με αγνά υλικά και να μην αποκλείει τρόφιμα ή ομάδες τροφίμων από την διατροφή της».

  • Μου μύρισε...

Σύμφωνα με τους ειδικούς οι γνωστές ως «λιγούρες» της εγκυμοσύνης,  αποτελούν τον τρόπο που έχει η φύση να μας δείχνει τι έχει ανάγκη το σώμα μας. «Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, που οι ανάγκες σε ασβέστιο αυξάνονται, η γυναίκα μπορεί να αισθανθεί π.χ. την ανάγκη να πιει περισσότερο γάλα ή να φάει λίγο τυρί ή να της έλθει η επιθυμία να φάει κάτι γλυκό. Η επιθυμία για γλυκό ίσως είναι ο τρόπος της φύσης για να λάβει η γυναίκα τις παραπάνω θερμίδες που έχει ανάγκη την περίοδο αυτή», σημειώνει η κ. Σίσκογλου.

Ωστόσο, αυτό που επισημαίνει, για μία ακόμη φορά, είναι ότι «η διατροφή της εγκύου θα πρέπει να διαθέτει ποικιλία και να μην της λείπουν τρόφιμα ή ομάδες τροφίμων».

 

Πρωϊνες Ναυτίες: Οδηγός... Επιβίωσης

Η ναυτία είναι από τα πιο συχνά συμπτώματα της εγκυμοσύνης και οφείλεται στις μεγάλες αλλαγές στις ορμόνες που συμβαίνουν στο σώμα της εγκύου.

Παρόλο που αναφέρεται ως ''πρωινή αδιαθεσία'', η ναυτία μπορεί να παρουσιαστεί οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας. «Μπορεί να αντιμετωπιστεί διατροφικά η ναυτία;», ρωτάμε την κυρία Σίσκογλου και απαντά: «Βοηθάει πολύ το να μην μένει η έγκυος πολλές ώρες με το στομάχι της άδειο. Είναι βέβαια συχνό, με τη ναυτία η επιθυμία για φαγητό να μειώνεται, καθώς η γυναίκα φοβάται ότι η κατανάλωση φαγητού θα επιδεινώσει τη ναυτία της. Όταν παρουσιαστεί ναυτία, καλό είναι η γυναίκα να φάει μερικά κράκερ, τα οποία θα απορροφήσουν τα υγρά του στομάχου που επιδεινώνουν τα συμπτώματα. Καλό είναι επίσης, η έγκυος να αποφεύγει την υπερβολική κατανάλωση νερού, αλλά και τις έντονες μυρωδιές που μπορούν να επιδεινώσουν τα συμπτώματα».

 

 

Info

Ελευθερία Σίσκογλου

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Πυλαρινού 70, Κόρινθος

e.siskoglou@gmail.com

www.enutrition.gr

κιν. 695 185 5522