Διατροφή

Show_%ce%9f%ce%b9_%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%86%ce%ad%cf%82_%cf%84%ce%b7%cf%82_%ce%bc%ce%b1%ce%ba%cf%81%ce%bf%ce%b6%cf%89%ce%af%ce%b1%cf%82
Διατροφή

Οι τροφές της μακροζωίας

της Νεκταρίας Καρακώστα

Εδώ και μερικά χρόνια, Έλληνες επιστήμονες αναλύουν τον τρόπο ζωής και διατροφής των υπερήλικων Ικαριωτών, προσπαθώντας να σπάσουν τον κώδικα της μακροζωίας. Το προσδόκιμο της επιβίωσης, αυτό που λέμε «διάρκεια ζωής», είναι θέμα πολυσυζητημένο και σχεδόν... ανεξάντλητο. Ο άνθρωπος ζητάει πολλά και καλά χρόνια. Και είναι διατεθειμένος να κάνει θυσίες γι’ αυτό. Ας θυμηθούμε το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι. Ο Ντόριαν, συνεπαρμένος από το εξαιρετικά όμορφο πορτρέτο που του φιλοτεχνεί ο ζωγράφος Μπάζιλ Χόλγουορντ, πουλάει την ψυχή του, με αντάλλαγμα την αιώνια νεότητα και το αιώνιο κάλλος. Οι σύγχρονοι άνθρωποι αναζητούμε πιο ρεαλιστικές προσεγγίσεις! Άραγε υπάρχουν τροφές που μπορούν να μας βοηθήσουν να ζήσουμε περισσότερο; Οι ειδικοί λένε ότι ο δρόμος για έναν υγιή και μακρύ βίο περνάει από το πιάτο μας!

Η Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Προϊσταμένη του Τμήματος Διατροφής του Ιατρικού Διαβαλκανικού Κέντρου, κυρία Μαρία Κοκκίνου, μας ξεναγεί στα μυστικά της μακροζωίας…

Στη σημερινή εποχή, όπου η υγεία κάθε στιγμή βάλλεται από την περιβαλλοντική μόλυνση, την υποβάθμιση των τροφών και το καθημερινό στρες, η καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών στα κύτταρα του σώματός μας αποτελεί αναμφισβήτητο γεγονός.

Όταν η ισορροπία μεταξύ ελευθέρων ριζών και των αντιοξειδωτικών, ως αμυντικών μηχανισμών έναντι της βλαπτικής δράσης των ελευθέρων ριζών, διαταραχθεί, τότε παράγεται αυτό που λέμε «οξειδωτικό στρες», ένα στρες που δεν είναι καθόλου ωφέλιμο για τον οργανισμό.

Τα αντιοξειδωτικά είναι, επομένως, το «κλειδί» για την αντιμετώπιση του οξειδωτικού στρες. Τι είναι όμως τα αντιοξειδωτικά;

Ως αντιοξειδωτικό μπορεί να χαρακτηριστεί οποιαδήποτε οργανική ουσία, η οποία μπορεί να καθυστερήσει ή να εμποδίσει τη δράση των ελεύθερων ριζών. Oι αντιοξειδωτικές ουσίες παράγονται από τον ίδιο τον οργανισμό είτε προσλαμβάνονται μέσω της τροφής. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, ο οργανισμός προστατεύεται από την υπερπαραγωγή των ελεύθερων ριζών, χάρη στο ενδογενές αντιοξειδωτικό δίκτυο των ενζύμων.

Όμως, πολλές φορές αυτό δεν επαρκεί και τότε κρίνεται αναγκαία η πρόσληψη αντιοξειδωτικών, είτε μέσω της καθημερινής μας διατροφής, είτε μέσω ειδικών συμπληρωμάτων διατροφής.

 

Η ΜΕΙΩΣΗ ΘΕΡΜΙΔΩΝ ΜΑΚΡΑΙΝΕΙ ΤΗ ΖΩΗ;

Πολλές έρευνες αναφέρουν, ως έναν τρόπο επίτευξης της μακροζωίας, τη μείωση της συνολικής θερμιδικής πρόσληψης. «Πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι η μείωση της πρόσληψης θερμίδων, οδήγησε σε βελτίωση της πίεσης του αίματος, των λιπιδίων του ορού και της αγγειακής λειτουργίας. Τα ευρήματα αυτά είναι συμβατά με μειωμένο συντελεστή γήρανσης του πληθυσμού και  αύξηση του προσδόκιμου ζωής. Η μείωση της ενεργειακής πρόσληψης οδηγεί και σε μείωση του ρυθμού ανάπτυξης και σε μείωση της θερμοκρασίας του σώματος, κάτι που πιθανότατα οδηγεί και σε  μείωση του μεταβολικού ρυθμού.

Σε αυτό το σημείο, καλό θα ήταν να τονισθεί ωστόσο, ότι η μείωση συνολικής θερμιδικής πρόσληψης δεν αποτελεί θαυματουργή συνταγή και ότι όλα θα πρέπει να προσαρμόζονται στην ηλικία, τις ασχολίες, την καθημερινότητα και οπωσδήποτε στην ενδεχόμενη ευαισθησία ή τυχόν παθολογική κατάσταση του κάθε οργανισμού και πάντα σύμφωνα με τις οδηγίες ειδικού επιστήμονα υγείας», τονίζει η κ. Κοκκίνου.

 

► OΙ ΤΡΟΦΕΣ - ΑΣΠΙΔΑ

Aς δούμε κάποιες από τις τροφές που μπορούν να λειτουργήσουν ως ασπίδα στο οξειδωτικό στρες. «Μαγικές τροφές δεν υπάρχουν. Κάθε τρόφιμο έχει τη δική του θρεπτική αξία και συμβάλλει ξεχωριστά ή συνδυαστικά με άλλα τρόφιμα στην καλή υγεία και τη μακροζωία. Μερικά βασικά συστατικά που κάνουν καλό στον ανθρώπινο οργανισμό και βοηθούν στη μακροβιότητα, είναι το ελαιόλαδο (πλούσια πηγή σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και λιποδιαλυτές βιταμίνες, το οποίο βοηθά στην καλή λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και μειώνει τα καρδιαγγειακά προβλήματα), τα όσπρια, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα ψάρια και οι ωμοί και ανάλατοι ξηροί καρποί. Αν η κατανάλωσή τους συνδυαστεί με χαμηλή κατανάλωση κρέατος και μέτρια κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, τότε ίσως βρισκόμαστε πιο κοντά στην κατάκτηση της πολυπόθητης μακροζωίας.

Η κατανάλωση λυκοπενίου (ντομάτα), ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων (σαρδέλες, σολομός, καρύδια, ταχίνι, λιναρόσπορος) και αντιοξειδωτικών, έχει φωτοπροστατευτική δράση και αυξάνει την αντοχή του δέρματος στις βλαβερές επιπτώσεις της υπεριώδους ακτινοβολίας. Το χρώμα της επιδερμίδας βελτιώνεται και το δέρμα αποκτά τη χαμένη του λάμψη και ελαστικότητα. Βασικός παράγοντας για τη διατήρηση της υγείας της επιδερμίδας είναι όμως και το νερό. Για λαμπερό και νεανικό δέρμα, είναι απαραίτητη η κατανάλωση 6-8 ποτηριών νερού ημερησίως. Εκτός από την απαραίτητη υγρασία που προσφέρει στην επιδερμίδα, βοηθά τον οργανισμό να αποβάλει τοξίνες που συμβάλλουν στη γήρανση της επιδερμίδας», σημειώνει η κ. Μαρία Κοκκίνου.

Όσες τροφές είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικές ουσίες βοηθούν στη μακροζωία, διότι δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες που παράγει το σώμα, οι οποίες ευθύνονται για τη γήρανση. Σύμφωνα με την κ. Κοκκίνου, «καλά όπλα κατά του οξειδωτικού στρες είναι:

1)     η βιταμίνη Ε, που τη συναντάμε σε τρόφιμα όπως τα φυτικά έλαια, οι ξηροί καρποί (πλούσια σε βιταμίνη Ε είναι τα αμύγδαλα και τα καρύδια), οι σπόροι (π.χ. λιναρόσπορος) και τα όσπρια.

2)     η βιταμίνη C, που τη συναντάμε κυρίως σε φρούτα και λαχανικά, όπως ακτινίδια, φράουλες, μπρόκολο, πορτοκάλια, κεράσια, μανταρίνια, ντομάτες κ.λπ.

3)     Tα καροτενοειδή, που απαντώνται σε τρόφιμα όπως το καρότο, το σπανάκι, οι ντομάτες, οι πιπεριές και οι γλυκοπατάτες.

4)     Οι πολυφαινόλες, οι οποίες χωρίζονται σε 4 κατηγορίες: α) στα φλαβανοειδή (καφές, τσάι, κακάο, κόκκινο λάχανο και ελαιόλαδο)  β) στα φαινολικά οξέα (μήλα, κεράσια, ακτινίδια, φράουλες, κρεμμύδια, κόκκινο κρασί, ρύζι, βρώμη και δημητριακά) γ) στις ανθοκυανίνες (ρόδια, σταφύλια, κόκκινα κρεμμύδια και μπλε μούρα) και δ) στα στιλβένια (μούρα, φλούδα των σταφυλιών και κρασί).

5)     Το σελήνιο, το οποίο συναντάμε κυρίως στα φιστίκια, το κρέας, το κοτόπουλο και τα θαλασσινά.

 

 

who is who

Η Μαρία Κοκκίνου γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτη του τμήματος Διατροφής του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Έχει παρακολουθήσει το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Εξειδίκευσης στις Διατροφικές Διαταραχές (Master Practioner Programme in Eating Disordes and Obesity) από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ).

Από το 2007 είναι η διαιτολόγος-διατροφολόγος και Προϊσταμένη του Τμήματος Διατροφής του Ιατρικού Διαβαλκανικού Κέντρου και παράλληλα ιδιοκτήτρια και υπεύθυνη διαιτολογικού γραφείου στη Θεσσαλονίκη.

Το 2011 παρείχε διατροφική παρακολούθηση στην αντρική ομάδα χάντμπολ του ΠΑΟΚ. Την ίδια σεζόν συνεργάστηκε και παρείχε υπηρεσίες διατροφής στις Ακαδημίες Ποδοσφαίρου του ΠΑΟΚ.

Εργάστηκε στο Νομαρχιακό Γενικό Νοσοκομείο «Γ. Γεννηματάς», στο τμήμα Διατροφής, στα πλαίσια πρακτικής άσκησης, η οποία βαθμολογήθηκε με άριστα.

Την περίοδο 2003-2005 εργάστηκε στον ιδιωτικό τομέα, σε γνωστό διατολογικό κέντρο. Από το 2005-2007 συνεργάστηκε με Δήμο της Θεσσαλονίκης, παρέχοντας υπηρεσίες διατροφής και διαιτολογίας στους κατοίκους της περιοχής.

Είναι μέλος του Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών και Ερευνών (ΙΔΜΕ), της Παννελήνιας Ένωσης Διαιτολόγων – Διατροφολόγων (ΕΔΔΕ), της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας Παχυσαρκίας (ΕΙΕΠ), της Διαβητολογικής Εταιρίας Βορείου Ελλάδος (ΔΕΒΕ), της επιστημονικής ομάδας «MEDIΔΙΑΤΡΟΦΗ» και της επιστημονικής ομάδας «Διατροφή».

Παρακολουθεί πλήθος συνεδρίων και σεμιναρίων με θέμα τη διατροφική υγεία. Έχει συμμετάσχει με ομιλίες και αναρτημένες ανακοινώσεις σε πανελλήνια ιατρικά συνέδρια με θέματα σχετικά με τη διατροφή.

Επίσης, αποτέλεσε συγγραφικό μέλος του βιβλίου «Αιμοκάθαρση» των Μ. Παπαδημητρίου και συνεργατών, στο κεφάλαιο με θέμα τη δίαιτα των ασθενών υπό χρόνια περιοδική αιμοκάθαρση.

Αρθρογραφεί σε εφημερίδες, περιοδικά και στο διαδίκτυο και έχει συμμετάσχει σε πολλές ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές.

 

 

Η ISOPLUS προτείνει...

ΟΙ ΧΥΜΟΙ ΤΗΣ ΜΑΚΡΟΖΩΙΑΣ

Ας δούμε κάποιους έτοιμους χυμούς, με μοναδικές ιδιότητες, που αναστέλλουν τη δράση των ελεύθερων ριζών και επάγουν τη μακροζωία.

Optima Pomegranate Juice:

Το Pomegranate Juice της Optima είναι ένας δυναμωτικός χυμός ροδιού, πλούσιος σε αντιοξειδωτικές ουσίες, που προσφέρει στον οργανισμό ζωτικότητα και αναζωογόνηση. Ο χυμός ροδιού της Optima περιέχει ποικιλία ευεργετικών αντιοξειδωτικών ουσιών και προστατεύει τον οργανισμό από τις αρνητικές επιδράσεις των ελεύθερων ριζών  που σχηματίζονται καθημερινά από το μεταβολισμό των κυττάρων.

 

Optima Acai Super Fruit Juice with Oxy3:

Ο χυμός Acai Super Fruit Juice with Oxy3 της Optima έχει ως βασικό συστατικό του τον καρπό Acai, ο οποίος περιέχει μια πληθώρα αντιοξειδωτικών και θρεπτικών συστατικών, ουσίες εξαιρετικά ωφέλιμες για τον οργανισμό. Συνιστά μια ισχυρή αντιοξειδωτική ασπίδα και επιδρά θετικά στον έλεγχο της κυτταρικής φθοράς. Η Optima ενίσχυσε τη δράση του χυμού Acai με το σύμπλεγμα OXY3™ και δημιούργησε ένα μοναδικό φυσικό χυμό με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση κατά των βλαβερών ελεύθερων ριζών, που συμβάλλει στην αύξηση των επιπέδων ενέργειας και ζωτικότητας του οργανισμού.

 

Optima Goji Super Fruit Juice with Oxy3:

Με βασικό του συστατικό τον ευεργετικό καρπό Goji, ο χυμός Goji Super Fruit Juice with Oxy3 προσφέρει ήπια φυσική αντιοξειδωτική δράση κατά των βλαβερών για τον οργανισμό ελεύθερων ριζών, κάτι που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κυτταρικής γήρανσης. Το Goji είναι μια από τις σημαντικότερες τροφές για τόνωση, ενδυνάμωση και υγεία του οργανισμού. Η Optima ενίσχυσε τη δράση του χυμού Goji, προσθέτοντας το σύμπλεγμα Oxy3™ και δημιούργησε έναν χυμό που προσφέρει στον οργανισμό πολύτιμα θρεπτικά στοιχεία, βοηθά στην ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος, χαρίζει σε ολόκληρο τον οργανισμό ενέργεια, ενώ τον προστατεύει σε περιόδους έντονου στρες.