Διατροφή

Show_heart
Διατροφή

Συμβουλές για μείωση της υπέρτασης

της Νεκταρίας Καρακώστα

ΥΠΕΡΤΑΣΗ; ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΑΛΛΑΓΕΣ!

Η καρδιολόγος κ.Χάνκε,  μας δίνει χρήσιμες σύμβουλες για τη μείωση της υπέρτασης.

 

Διακοπή του καπνίσματος: Η διακοπή του καπνίσματος θα πρέπει να αποτελεί στόχο πρώτης προτεραιότητας για τους υπερτασικούς, επειδή το κάπνισμα από μόνο του αποτελεί σημαντικό παράγοντα καρδιαγγειακού κινδύνου.

 

Ελάττωση του σωματικού βάρους: Η παχυσαρκία συσχετίζεται με την αρτηριακή πίεση με δύο τρόπους: τα παχύσαρκα άτομα παρουσιάζουν αυξημένη πίεση, αλλά και οι υπερτασικοί έχουν συνήθως αυξημένο σωματικό βάρος. Μεγάλη σημασία έχει ο καθορισμός του τύπου της παχυσαρκίας, δηλαδή αν πρόκειται για παχυσαρκία ανδρικού τύπου (συσσώρευση λίπος στην κοιλιά) ή για παχυσαρκία γυναικείου τύπου (συσσώρευση λίπους στους γλουτούς). Επικίνδυνη θεωρείται η ανδρικού τύπου παχυσαρκία, ιδίως αν η περίμετρος της μέσης ξεπερνά τα 102 εκατοστά στους άνδρες και τα 88 εκατοστά στις γυναίκες. Η ελάττωση του σωματικού βάρος κατά 1 κιλό μπορεί να μειώσει τη συστολική πίεση κατά 2,5 χιλιοστά και τη διαστολική πίεση κατά 1,5 χιλιοστό. Αξίζει να σημειωθεί ότι για να μειωθεί η αρτηριακή πίεση δεν χρειάζεται να χάσει κανείς πολλά κιλά και να φθάσει το ιδανικό σωματικό βάρος. Η έστω και μικρή (π.χ. 5 κιλά) ελάττωση του σωματικού βάρους οδηγεί σε μείωση της αρτηριακής πίεσης τόσο που πολλές φορές δεν χρειάζονται φάρμακα.

 

Περιορισμός του αλατιού: Η σχέση μεταξύ πίεσης και αλατιού είναι γνωστή από παλιά. Με τον περιορισμό της κατανάλωσης αλατιού αναμένεται ελάττωση της πίεσης. Για να γίνει αυτό δεν αρκεί να περιοριστεί η «κίνηση της αλατιέρας», δηλαδή να αποφεύγεται η επιπλέον προσθήκη αλατιού στις τροφές. Οι υπερτασικοί ασθενείς θα πρέπει να ενημερωθούν για το περιεχόμενο στις τροφές αλάτι και να αποφεύγουν τα συντηρημένα τρόφιμα κάθε είδους όπως κονσέρβες, παστά, αλλαντικά και τουρσιά. Τα γεύματα σε εστιατόρια τύπου φαστ φουντ έχουν, συνήθως, πολύ μεγάλη περιεκτικότητα σε αλάτι. Ο περιορισμός της κατανάλωσης αλατιού πρέπει γενικά να συστήνεται σε όλους τους υπερτασικούς, αλλά είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικός στους ηλικιωμένους.

Πολύ σημαντικός είναι και ο έλεγχος στις ετικέτες των τροφίμων, για το λεγόμενο «κρυμμένο αλάτι», καθώς υπολογίζεται ότι τα ¾ του αλατιού που προσλαμβάνουμε, προέρχεται από επεξεργασμένα τρόφιμα. Διαβάζετε πάντοτε τα συστατικά σε κάθε προϊόν που αγοράζετε, αναζητώντας εκτός από τη λέξη αλάτι και τις λέξεις: χλωριούχο νάτριο, βενζοϊκό νάτριο, γλουταμινικό μονονάτριο (MSG), μαγειρική σόδα κ.ά.

 

Ελάττωση οινοπνεύματος: Η υπερβολική κατανάλωση οινοπνεύματος μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση και να αποτελέσει λόγο αντίστασης στη θεραπεία. «Η σχέση μεταξύ της κατανάλωσης οινοπνεύματος και των επιπέδων ΑΠ είναι γραμμική. Το οινόπνευμα μετριάζει τη δράση των αντιυπερτασικών φαρμάκων», σημειώνει η ειδικός.

 

Τακτική σωματική άσκηση: Δεν είναι όλοι οι τύποι σωματικής άσκησης κατάλληλοι για τους υπερτασικούς. Πρέπει να αποφεύγεται η αναερόβιου τύπου άσκηση (η αναερόβια δραστηριότητα έχει πολύ μικρή διάρκεια και πολύ υψηλή ένταση), όπως η άρση βαρών και το σπριντ. Αντιθέτως, συνιστάται η άσκηση αερόβιου τύπου, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το γρήγορο βάδισμα, το ποδήλατο και την κολύμβηση. Προκειμένου να ελαττωθεί η πίεση, η σωματική άσκηση πρέπει να γίνεται συστηματικά, χωρίς όμως να προκαλεί μεγάλη καταπόνηση. Ένα είδος άσκησης που ελαττώνει την πίεση μέσα σε διάστημα μερικών εβδομάδων είναι μισή ώρα γρήγορο βάδισμα κάθε δεύτερη μέρα.

 

Καφές: Οι περισσότεροι γιατροί πιστεύουν ότι μπορείτε να απολαμβάνετε τον καφέ σας αρκεί να λαμβάνετε μέχρι 200 mg καφεΐνης την ημέρα (δύο φλιτζάνια καφέ). Ωστόσο, αν καταναλώνετε μεγάλες ποσότητες καφέ, δηλαδή πάνω από 3 καφέδες την ημέρα, πιθανόν να δυσκολευτείτε να ρυθμίσετε την πίεσή σας αν δεν περιορίσετε την ποσότητα. Σε κάθε περίπτωση, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και το είδος του καφέ και ο τρόπος παρασκευής του (καθώς επηρεάζει την περιεκτικότητά του σε καφεΐνη).

 

who is who

H Dr. med. Univ. Μανουέλα Χάνκε, είναι Ειδικός καρδιολόγος, Ιατρός- διατροφολόγος DAEM/DGEM. Γεννήθηκε στη Βιέννη και σπούδασε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Βιέννης. Πήρε την ειδικότητα της Καρδιολογίας στην Αθήνα και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στην Κλινική Διαιτολογία, από το Πανεπιστήμιο του Μονάχου. Έχει επίσης σπουδές Ορθομοριακής Διατροφής και Θεραπευτικής.

Έχει εργαστεί ως επιστημονική συνεργάτις στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο και συνεργάζεται με το Ιατρικό Κέντρο Αθηνών και τη Βιοκλινική Αθηνών. Είναι η επιστημονική υπεύθυνη Καρδιολόγος του Ομίλου Βιοϊατρική και διατηρεί ιδιωτικό ιατρείο Προληπτικής Καρδιολογίας.

Είναι μέλος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, της Ελληνικής Εταιρείας Κλινικής Διατροφής & Μεταβολισμού, της Ελληνικής Εταιρείας Ορθομοριακής Διατροφικής Ιατρικής και των Deutsche Gesellschaft fuer Ernaehrungsmedizin (D.G.E.M) & Bundesverband Deutscher Ernaehrungsmediziner (B.D.E.M).

Ιερέως Δούση 23, Μαρούσι, τηλ.: 210 8023 200,

φαξ: 210 8023 023

e-mail: drhanke@otenet.gr

 

 

  • Σχετικά Θέματα