Διατροφή

Show_loukakos_for_web
Διατροφή

Γιάννης Λουκάκος: «Την υγιεινή διατροφή τη χρωστάμε στον εαυτό μας»

Τα οργανωμένα γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας αποτελούν «κλειδί» για τη σωστή διατροφή. Συχνά, ωστόσο, «θυσιάζονται» στο βωμό του σύγχρονου τρόπου ζωής.
Ο γνωστός chef Γιάννης Λουκάκος δίνει συμβουλές για εύκολα, γρήγορα, απλά και υγιεινά πιάτα, που μπορούν να συντροφεύσουν την καθημερινότητά μας, αλλά και συμβουλές για να μυηθούν και μικροί και μεγάλοι στα μυστικά του υγιεινού φαγητού.

Ποια είναι η γεύση/ το τρόφιμο που σας συναρπάζει;
Μου αρέσουν πολλά πράγματα, υπάρχουν πολλές γεύσεις που θεωρώ συναρπαστικές. Αν έπρεπε να απαντήσω πολύ γρήγορα, θα έλεγα σίγουρα το ελαιόλαδο και ένα φρέσκο, λαχταριστό ψάρι!

Ποια είναι η αγαπημένη σας κουζίνα μετά την ελληνική;
Μου αρέσουν πολλές κουζίνες. Από τις αγαπημένες μου είναι η μεξικάνικη και η ιαπωνική. Ωστόσο, δοκιμάζω γεύσεις από όλες τις κουζίνες και τις απολαμβάνω εξίσου, ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής. Θεωρώ ότι κάθε κουζίνα μπορεί να προσφέρει συγκινήσεις και πραγματικά ενδιαφέροντα και πρωτότυπα πιάτα, ειδικά αν αυτό που αναζητεί κανείς σ’ αυτές είναι το αυθεντικό.

Τι δεν λείπει ποτέ από την κουζίνα σας (υλικά, εργαλεία);
Στην κουζίνα μου φροντίζω να υπάρχουν τα πάντα, τουλάχιστον από εργαλεία, ώστε να έχω τη δυνατότητα να ετοιμάσω όποιο φαγητό θα ήθελα, οποιαδήποτε στιγμή. Τώρα, από υλικά, στην κουζίνα μου υπάρχει πάντα ελαιόλαδο και εκείνα τα υλικά που έχουν μακρά διάρκεια ζωής, ώστε να υπάρχουν διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή. Τέτοια υλικά είναι μπαχαρικά και μυρωδικά, όσπρια, κάποια σκληρά τυριά που μπορούν να διατηρηθούν για περισσότερο χρόνο, ελιές και αλίπαστα, αλλαντικά που μπορεί να διατηρηθούν και στην κατάψυξη, αλλά και κάποιες κονσέρβες όπως π.χ. ντομάτες και ντοματάκια.

Ποια λάθη πιστεύετε πως κάνουν οι Έλληνες στη διατροφή τους;
Κρίνοντας και από τον εαυτό μου, θα έλεγα ότι το βασικότερο «παράπτωμα» των περισσότερων από εμάς είναι η συχνότητα των γευμάτων μας μέσα στη μέρα και ως εκ τούτου η ποσότητά τους. Έχει αποδειχθεί ότι τα μικρά συχνά γεύματα είναι εκ των ων ουκ άνευ για μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή.
Είναι περισσότερο από αναμενόμενο, όταν μένουμε νηστικοί όλη μέρα και περιμένουμε να φάμε μια φορά το βράδυ, να έχουμε προβεί σε περισσότερα από ένα λάθη: για να ανακόψουμε την πείνα μας μέσα στη μέρα θα έχουμε καταναλώσει σνακ, ως επί το πλείστον έτοιμα, τα οποία είναι πλούσια σε λιπαρά ή ζάχαρη και συνεπώς θερμίδες. Επιπλέον, είναι πολύ πιθανό να φάμε μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού, από αυτή που θα καταναλώναμε αν είχαμε κατανείμει καλύτερα τα γεύματά μας μέσα στη μέρα.
Επίσης, ο χρόνος που αφιερώνουμε στο φαγητό μας είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας. Είναι λάθος να «στριμώχνουμε» το γεύμα μας μέσα σε 10 λεπτά ή να τρώμε μπροστά στον υπολογιστή, συνεχίζοντας τη δουλειά μας ή ακόμα και μπροστά στην τηλεόραση ή μέσα στο αυτοκίνητο, οδηγώντας! Θα έλεγα ότι όλοι μας μπορούμε να εξασφαλίσουμε 20 με 30 λεπτά κάθε μέρα, ώστε να κάνουμε ένα διάλειμμα για ένα ελαφρύ μεσημεριανό. Τρώγοντας μπροστά σε μια οθόνη, συνήθως τρώμε ακατάστατα. Ο εγκέφαλός μας δεν αντιλαμβάνεται πότε επέρχεται ο κορεσμός, με αποτέλεσμα να καταναλώνουμε μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που χρειαζόμαστε πραγματικά.
Είναι σημαντικό, λοιπόν, να θεωρήσουμε τη διατροφή και την οργάνωση των γευμάτων μέσα στην ημέρα, μέρος της φροντίδας που προσφέρουμε στον εαυτό μας. Το να ετοιμάσουμε δηλαδή ένα υγιεινό σνακ ή ένα ελαφρύ γεύμα, που μπορούμε να μεταφέρουμε εύκολα στη δουλειά μας, είναι μια φροντίδα που χρωστάμε στον εαυτό μας.

Υπάρχει τρόπος κάποιος που γυρνάει κουρασμένος από τη δουλειά να αποφύγει το delivery; Ποια βασικά υλικά πρέπει να έχει στο σπίτι του;
Είμαι πολύ σίγουρος γι’ αυτό! Κι εγώ που είμαι μέσα στην κουζίνα καθημερινά, είτε στο εστιατόριό μου, το «Ψωμί & Αλάτι», είτε στον χώρο όπου κάνουμε τα σεμινάρια μαγειρικής, το «The Seminar Project», το τελευταίο πράγμα που θα ήθελα να κάνω γυρνώντας στο σπίτι μου είναι να ξαναμαγειρέψω. Ωστόσο, φροντίζω ώστε εύκολα και γρήγορα να έχω ένα ελαφρύ, υγιεινό και γευστικό γεύμα ή βραδινό. Σε αντίθεση με αυτό που πιστεύουν πολλοί, τα ζυμαρικά μπορούν να αποτελέσουν ένα πλήρες γεύμα, που φτιάχνεται γρήγορα, μπορεί να καλύψει όλα τα γούστα και είναι ιδιαίτερα υγιεινό και ελαφρύ. Αν παραλείψουμε το βούτυρο, τα πολλά τυριά και φυσικά την κρέμα γάλακτος, και φτιάξουμε μια σάλτσα με λαχανικά και ελαιόλαδο, μπορούμε να έχουμε μια ιδιαίτερη πάστα, που θα μας ικανοποιήσει γευστικά και θα μας χορτάσει υγιεινά!

Τι θα λέγατε στους γονείς που θέλουν να μάθουν στα παιδιά τους να τρώνε υγιεινά;
Θα έλεγα πρώτα απ’ όλα να θυμηθούν ότι κι εκείνοι ως παιδιά, δεν έτρωγαν όσα τρώνε και όσα τους αρέσουν σήμερα, ως ενήλικες. Η γεύση είναι η κατ’ εξοχήν αίσθηση που εξελίσσεται και αλλάζει με την ηλικία και την ωρίμανσή μας.
Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, καλό είναι τα παιδιά να μάθουν από νωρίς να εντάσσουν στη διατροφή τους όσες περισσότερες γεύσεις μπορούν και να αντιληφθούν έτσι ότι τα λαχανικά, τα ψάρια, τα όσπρια μπορούν να είναι γευστικά και ενδιαφέροντα. Αυτό όμως έχει να κάνει και με τον τρόπο που τα μαγειρεύουμε και τα προσφέρουμε εμείς οι μεγάλοι.
Για παράδειγμα, μπορεί κάποιο παιδί να μην τρώει τα ρεβίθια ή τις φακές σε σούπα, αλλά αν τα δοκίμαζε π.χ. σε μια σαλάτα να τα έβρισκε πιο νόστιμα και οι αντιστάσεις του σε νέες γεύσεις να κάμπτονταν. Επίσης, είναι χρήσιμο να θυμόμαστε ότι στα παιδιά αρέσουν απλές, καθαρές γεύσεις και δεν πρέπει να έχουμε απαιτήσεις να δοκιμάσουν κάτι ιδιαίτερο ή εξεζητημένο.

Με ποια tips μπορούμε να κάνουμε μια συνταγή πιο υγιεινή;
Κατ' αρχάς θα πρότεινα την προσθήκη του ελαιολάδου στο τέλος τους μαγειρέματος, ώστε να καταναλώνεται όσο το δυνατόν «ωμό». Ειδικά στα λαδερά φαγητά ή και στα βραστά όσπρια, το ελαιόλαδο μπορούμε να το προσθέσουμε τα τελευταία 10 λεπτά. Εδώ θα πρέπει να υπογραμμίσω τη σημασία του ελαιολάδου στη διατροφή μας. Εκτός από πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις συνταγών, όπου απαιτείται άλλο είδος λαδιού, το ελληνικό ελαιόλαδο μπορεί να σταθεί γευστικά σε ένα πολύ μεγάλο αριθμό παρασκευών, αποτελώντας το Νο1 σύμμαχό μας για μια υγιεινή διατροφή.
Δεύτερον, θα πρότεινα όσο μπορούμε να αποφεύγουμε τα τηγανητά. Φυσικά, το τηγάνι δίνει άλλο γευστικό αποτέλεσμα, που οι Έλληνες αγαπάμε ιδιαίτερα, ωστόσο στην καθημερινότητα, όπου αυτό είναι εφικτό, μπορούμε να αντικαταστήσουμε το τηγάνισμα με το ψήσιμο στον φούρνο. Ακόμα και τους κεφτέδες για παράδειγμα, μπορούμε να σκεφτούμε τρόπους να τους μαγειρέψουμε εναλλακτικά, κερδίζοντας τόσο σε υγεία, όσο και σε πρωτοτυπία: από το ψήσιμο στο φούρνο που είναι και εύκολο να το σκεφτεί κανείς, μέχρι και το βράσιμο (ποσάρισμα) σε ζωμό, που είναι κάτι αρκετά διαφορετικό!
Τέλος, θα συμβούλευα όπου μπορούμε να χρησιμοποιούμε τις ελαφριές εναλλακτικές των συστατικών μιας συνταγής, όπως π.χ. γιαούρτι στη θέση της μαγιονέζας, γάλα στη θέση της κρέμας γάλακτος κ.λπ. Βέβαια, αυτά τα λέμε για το καθημερινό μας φαγητό και για τις παρασκευές που επιτρέπουν μια τέτοια αντικατάσταση. Γιατί δεν είναι δυνατό να περιμένει κανείς ότι θα φτιάξει σαντιγί με γάλα, αντί για κρέμα γάλακτος! Όταν αποφασίζουμε να φτιάξουμε π.χ. ένα γλυκό, είναι σημαντικό να ακολουθήσουμε τη συνταγή όπως ακριβώς είναι. Μπορεί να μην τρώμε γλυκό κάθε μέρα, αλλά όταν αποφασίζουμε να το φτιάξουμε, θα ήταν καλό να μην κάνουμε εκπτώσεις, γιατί το πιθανότερο είναι ότι αυτό θα έχει αντίκτυπο, τόσο στο γευστικό αποτέλεσμα, όσο και στην εμφάνιση της παρασκευής.

 

Who is Who

Γιάννης Λουκάκος, Σεφ
Γεννήθηκε στη Βιρτζίνια των ΗΠΑ το 1973. Μεγάλωσε στην Αθήνα και τελειώνοντας το Λύκειο, το 1991, επέστρεψε στις ΗΠΑ για σπουδές. Σπούδασε μηχανολόγος μηχανικός στο Pennsylvania State University.
Η πρώτη επαγγελματική επαφή του με το χώρο της εστίασης ήταν κατά τη διάρκεια των σπουδών του, όταν ξεκίνησε να εργάζεται σε εστιατόρια, για να συμπληρώνει το εισόδημά του και να ασκεί το αγαπημένο του χόμπι, τη μαγειρική. Τελικά, αποδείχθηκε ότι η μαγειρική για τον Γιάννη ήταν κάτι πολύ παραπάνω από χόμπι - σύντομα αποφάσισε να την ακολουθήσει επαγγελματικά.
Το 1997 ξεκίνησε σπουδές στο Culinary Institute of America (CIA), μια από τις καλύτερες σχολές μαγειρικής στον κόσμο. Μετά την αποφοίτησή του, εργάστηκε μεταξύ άλλων στο ξενοδοχείο Waldorf Astoria και στο εστιατόριο Park Avenue Café στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης.
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, το 2000, εργάστηκε στο Boschetto. Την περίοδο 2002-2004, συνεργάστηκε με τον εκπαιδευτικό όμιλο Le Monde. To 2004 ξεκίνησε να εργάζεται στον όμιλο Yes Hotels & Restaurants. Από τη θέση του executive chef κατάφερε να δημιουργήσει το προσωπικό του στιλ στη μαγειρική, για το οποίο βραβεύθηκε στα βραβεία Gourmet της Ελευθεροτυπίας το 2006 και το 2007.
Tο όραμά του να αποκτήσει το δικό του εστιατόριο, τo "Ψωμί & Αλάτι" έγινε πραγματικότητα στις 2 Απριλίου 2009. Το 2010 έλαβε μέρος ως κριτής στο τηλεοπτικό πρόγραμμα MasterChef.
Τον Δεκέμβριο του 2010, ο Γιάννης Λουκάκος κυκλοφόρησε το πρώτο του βιβλίο, "Ψωμί & Αλάτι – Τhe Cookbook". Το βιβλίο απέσπασε το βραβείο του καλύτερου βιβλίου μαγειρικής από Έλληνα συγγραφέα στα βραβεία Gourmet. Τον Δεκέμβριο του 2011, κυκλοφόρησε το βιβλίο, "Chef από την αρχή- για μικρά και μεγάλα «παιδιά» στην κουζίνα", που απευθύνεται σε αρχάριους μάγειρες κάθε ηλικίας.
Το 2013, οι τηλεοπτικές οθόνες φιλοξένησαν και πάλι τον Γιάννη Λουκάκο, ως «Dr Cook». Το καλοκαίρι του 2013 ένα ακόμη όνειρό του έγινε πραγματικότητα, με τη δημιουργία του δικού του χώρου σεμιναρίων μαγειρικής, του TheSeminarProject, στο Χαλάνδρι.
Το καλοκαίρι του 2014 ο σεφ ανέλαβε και την επιμέλεια λειτουργίας του εστιατορίου «Ραμπαγάς» στη Σίφνο.

  • Σχετικά Θέματα