Διατροφή

Show_glika_for_web
Διατροφή

Λατρεύω τα γλυκά! Μπορώ να τα περιορίσω;

της Βιβέττας Λαϊνιώτη

Υπάρχει άραγε κάποιος που μπορεί να αντισταθεί στα γλυκά; Η απάντηση είναι μάλλον αρνητική! Κατά βάθος, όλοι είμαστε… γλυκατζήδες, αν και γνωρίζουμε πως η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης δεν είναι ωφέλιμη για την υγεία. Πότε όμως μιλάμε για μια απλή απόλαυση και πότε για «εθισμό στη ζάχαρη»; Γιατί πολλές φορές δυσκολευόμαστε να περιορίσουμε τα γλυκά; Τις απορίες μας λύνει η διατροφολόγος κ. Μελίνα Α. Σηφακάκη.

Η ζάχαρη θα μπορούσε να θεωρηθεί εθιστική, αφού καταναλώνοντάς την νιώθουμε έντονο αίσθημα ικανοποίησης. Ακόμη και άτομα που δεν έχουν ιδιαίτερη αδυναμία στα γλυκά, εξομολογούνται πως όταν τύχει να δοκιμάσουν κάποιο γλύκισμα, δύσκολα μένουν στην πρώτη μπουκιά! Τι είναι αυτό που κάνει τη ζάχαρη ακαταμάχητη; Γιατί υπάρχουν άνθρωποι που έχουν τεράστια αδυναμία στα γλυκά και δεν μπορούν να φανταστούν τη ζωή τους χωρίς αυτά;
Όπως εξηγεί η κ. Μελίνα Α. Σηφακάκη, «η προδιάθεσή μας στη γλυκιά γεύση είναι έμφυτη και υπάρχει από τη βρεφική μας ηλικία. Τα νεογνά γεννιούνται με μία ιδιαίτερη ικανότητα να ανιχνεύουν έντονα την γλυκύτητα. Η προτίμηση για αυτή την έντονη γλυκιά γεύση συνεχίζεται μέχρι και τα τέλη της εφηβείας.
Ακόμη και οι γεύσεις που προσλαμβάνει το παιδί ως έμβρυο έχουν σημασία. Αν π.χ. η μητέρα μας, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή του θηλασμού, κατανάλωνε συχνά γλυκά, οι γεύσεις αυτές γίνονται οικείες ήδη από την εμβρυική ζωή, καθώς από τη δίαιτα της μητέρας περνάνε και στο αμνιακό υγρό και στο γάλα. Επίσης, αν μεγαλώσαμε σε ένα σπίτι όπου υπήρχαν συνεχώς γλυκά και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες, τότε και πάλι είμαστε εξοικειωμένοι–σε βαθμό μάλιστα που να τα θεωρούμε απαραίτητα στην καθημερινότητά μας (επίδραση της έκθεσης)».
Ωστόσο, πέρα από τις προσωπικές εμπειρίες του παρελθόντος, υπάρχουν και διατροφικοί λόγοι που δεν μας αφήνουν να… ξεκολλήσουμε από τη ζάχαρη! Τι εννοούμε; «Αν τα φρούτα απουσιάζουν παντελώς από τη διατροφή μας, τότε είναι λογικό να αναζητούμε συχνά κάποιο γλυκό, καθώς δεν καλύπτεται διαφορετικά η ανάγκη μας για τη γλυκιά γεύση. Τώρα, αν εκτός από τα φρούτα απουσιάζουν από τη διατροφή μας και τρόφιμα με υψηλό δείκτη κορεσμού (όπως γιαούρτι, βρώμη, προϊόντα ολικής αλέσεως κ.λπ.) ή - ακόμα χειρότερα - το κυρίως γεύμα, τότε θα δυσκολευτούμε πολύ να βγάλουμε τα γλυκά από τη ζωή μας. Τα γλυκά είναι τρόφιμα με χαμηλό δείκτη κορεσμού δηλαδή δεν μας χορταίνουν για πολλή ώρα. Άρα, αν κάνουμε συστηματικά κάτι από τα παραπάνω, θα είμαστε συνεχώς πεινασμένοι και δεν θα μπορούμε να ελέγξουμε την κατανάλωσή τους», τονίζει η ειδικός.

Οι επιπτώσεις στην υγεία
«Αν κάποιος τρώει συχνά γλυκά - ακόμη και σε μικρές ποσότητες - ξεπερνώντας τις θερμίδες που πρέπει καθημερινά να λαμβάνει, σταδιακά και χωρίς να το καταλάβει, θα πάρει βάρος.
Είναι γνωστό ότι η συχνή κατανάλωση γλυκών είναι μία από τις πιο συχνές αιτίες της παχυσαρκίας. Επιπλέον, τα περισσότερα γλυκά έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε κακής ποιότητας λιπαρά - κορεσμένα και τρανς. Επομένως, η συχνή κατανάλωσή τους μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των επιπέδων της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων. Ταυτόχρονα, τα γλυκά επηρεάζουν την υγεία των δοντιών, καθώς τα σάκχαρα που περιέχουν αλληλεπιδρούν με τα βακτήρια της στοματικής κοιλότητας, με αποτέλεσμα την εμφάνιση τερηδόνας.
Τέλος, έχει παρατηρηθεί ότι οι άνθρωποι που τρώνε γλυκά σε καθημερινή βάση, συνήθως αποκλείουν από το διαιτολόγιό τους σημαντικές ομάδες τροφίμων (φρούτα, γαλακτοκομικά κ.ά.) με αποτέλεσμα πολλές φορές να εμφανίζουν ελλείψεις σε διάφορα θρεπτικά συστατικά, όπως μαγνήσιο, ασβέστιο, βιταμίνες κ.λπ.», τονίζει η κ. Σηφακάκη.
Περιορίζοντας, λοιπόν, τα γλυκά και τη ζάχαρη στη διατροφή μας, δε θα έχουμε μόνο καλύτερο έλεγχο των θερμίδων που καταναλώνουμε και άρα του βάρους μας, αλλά θα εμφανίσουμε βελτίωση στα επίπεδα χοληστερίνης και τριγλυκεριδίων, ενώ τα δόντια μας θα κινδυνεύουν λιγότερο από την εμφάνιση οδοντικής πλάκας και τερηδόνας.

Περιορίστε τη ζάχαρη με μεθοδικό τρόπο
Η αλήθεια είναι ότι όλοι έχουμε σκεφτεί κάποια στιγμή στη ζωή μας να απεγκλωβιστούμε από τα δεσμά της ζάχαρης, αλλά μια τέτοια απόπειρα φαντάζει αδύνατη και... άδικη! Το λάθος που κάνουμε ξεκινάει από τον τρόπο σκέψης μας. Δεν χρειάζεται να αποκλείσουμε ξαφνικά και για πάντα τη ζάχαρη από τη διατροφή μας. Μπορούμε με μικρά και προοδευτικά βήματα να περιορίσουμε σημαντικά την ανάγκη μας για ζάχαρη.
Ας δούμε, λοιπόν, πώς θα τα καταφέρουμε... Σύμφωνα με την ειδικό, μία διατροφή που περιλαμβάνει φρούτα σε καθημερινή βάση συμβάλλει σημαντικά στη μείωση της επιθυμίας για γλυκό. Επίσης, τα μικρογεύματα με υψηλό δείκτη κορεσμού, όπως π.χ. γάλα με δημητριακά, γιαούρτι με βρώμη κ.ά. θα μας αποτρέψουν από τη συνεχή αναζήτηση γλυκών, καθώς θα νιώθουμε χορτάτοι για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Το μυστικό όμως για σίγουρη επιτυχία στην επιχείρηση «Κόψτε τη ζάχαρη» κρύβεται αλλού! Η κ. Σηφακάκη αποκαλύπτει πως «το βασικό βήμα που θα μας βοηθήσει να καταπολεμήσουμε την έντονη επιθυμία μας για γλυκό είναι να διευρύνουμε τους γευστικούς μας ορίζοντες! Αν θεωρούμε ότι η γευστική απόλαυση περιορίζεται μόνο στα γλυκά, θα δυσκολευτούμε πολύ να τα κόψουμε… Αντιθέτως, αν διευρύνουμε την έννοια του νόστιμου, θα βρούμε πολλά ακόμα τρόφιμα που μπορούν να μας καλύψουν γευστικά. Η λύση είναι, λοιπόν, να πειραματιστούμε με νέες γεύσεις και με τρόφιμα που καταναλώνουμε σπάνια. Θα εκπλαγούμε βλέποντας ότι είναι εξίσου απολαυστικά!».

Υπάρχουν «καλά» γλυκά;
Δυστυχώς, τα γλυκά είναι τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θερμίδες και λιπαρά. Ενδεικτικά, τα 100γρ. σοκολάτας δίνουν 550 θερμίδες και 30γρ. λιπαρών, επίπεδα στα οποία κυμαίνονται και τα περισσότερα γλυκά. Σύμφωνα με την ειδικό, υπάρχουν γλυκά με λιγότερες θερμίδες όπως το ζελέ (τα 100γρ. έχουν μόλις 80 θερμίδες),  οι κομπόστες και τα γλυκά του κουταλιού που δεν έχουν καθόλου λιπαρά. Καλές εναλλακτικές είναι επίσης το ρυζόγαλο, η κρέμα στιγμής (τύπου άνθος αραβοσίτου) και η κρέμα καραμελέ (τα 100γρ. έχουν κατά μέσο όρο 120 θερμίδες και 4-5 γρ. λιπαρών).
Για τους λάτρεις της σοκολάτας, οι μπάρες δημητριακών με σοκολάτα που κυκλοφορούν στην αγορά, τα ροφήματα σοκολάτας ή λίγα δημητριακά μαζί με ένα ποτήρι γάλα είναι οι καλύτερες επιλογές! Τέλος, η πιο υγιεινή επιλογή είναι η σοκολάτα υγείας, η οποία, αν και έχει τις ίδιες περίπου θερμίδες με τη γάλακτος, έχει υψηλότερο δείκτη κορεσμού και περισσότερα θρεπτικά συστατικά- αρκεί να μην ξεπεράσουμε το μέτρο.

 

 

Who is Who

Μελίνα Α. Σηφακάκη
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος BSc, MSc
Μ. Κιουρί 24, Πλ. Λαού, Κερατσίνι, Πειραιάς
τηλ. 2104633433
e-mail: melinasifakaki@yahoo.gr

Γεννήθηκε στον Πειραιά. Αποφοίτησε με Άριστα από την ελληνογαλλική σχολή Πειραιώς «Jeanne d’ Arc» και το 2000 εισήχθη τρίτη στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου. Μετά την απόκτηση του πτυχίου της το 2004 συνέχισε τις σπουδές της στο ίδιο Πανεπιστήμιο, λαμβάνοντας το 2007 μεταπτυχιακό δίπλωμα με επίδοση Άριστα.
Η επαγγελματική της δραστηριότητα ξεκίνησε το 2005, όταν εργάστηκε ως κλινικός διαιτολόγος στο ιατρείο παχυσαρκίας του ενδοκρινολογικού τμήματος του νοσοκομείου Ερυθρός Σταυρός (ΝΕΕΣ- Κοργιαλένειο-Μπενάκειο). Από τον Οκτώβριο του 2005 έως τον Ιούνιο του 2009 διετέλεσε επιστημονικός συνεργάτης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, με αντικείμενο την κλινική εκπαίδευση φοιτητών σε διάφορα νοσοκομεία (ΑΤΤΙΚΟΝ, ΘΡΙΑΣΙΟ, ΝΕΕΣ).Το χρονικό διάστημα 2006-2007 συνεργάστηκε με την Α’ Καρδιοχειρουργική Κλινική του Ωνασείου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου.Από το 2007 διατηρεί ιδιωτικό διαιτολογικό γραφείο στο Κερατσίνι.
Είναι μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων-Διατροφολόγων και της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας.Έχει παρακολουθήσει πλήθος συνεδρίων σχετικά με τη διατροφή, ενώ τμήμα του ερευνητικού της έργου έχει παρουσιαστεί σε πολλά από αυτά. Αρθρογραφεί τακτικά στον ηλεκτρονικό και έντυπο τύπο.