Διατροφή

Show_lifting_for_web
Διατροφή

Διατροφικό... lifting!

της Νεκταρίας Καρακώστα

Όλοι επιθυμούμε να σβήσουμε όσο το δυνατόν τα σημάδια του χρόνου αλλά και να γυρίσουμε έστω και λίγο πίσω το βιολογικό μας ρολόι. Για να τα καταφέρουμε, θα πρέπει η προσπάθεια να ξεκινήσει από το... πιάτο μας, καθώς η διατροφή είναι το Α και το Ω και για την εσωτερική και την εξωτερική μας υγεία.

Το ανθρώπινο δέρμα είναι διαρκώς εκτεθειμένο σε περιβαλλοντικούς παράγοντες που το επηρεάζουν, με κυριότερους την υπεριώδη ακτινοβολία και τις ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες είναι υψηλής δραστικότητας μόρια, που παράγονται από το εισπνεόμενο οξυγόνο και επιτίθενται στα κύτταρα του οργανισμού, οξειδώνοντάς τα.
Το λεγόμενο «οξειδωτικό στρες» μπορεί να επηρεάσει μεμονωμένα συστήματα και ιστούς, αλλά και συνολικά τον οργανισμό. Μια από τις επιπτώσεις του είναι και η γήρανση, που εμφανίζεται τόσο εξωτερικά (π.χ. στο δέρμα), όσο και εσωτερικά (στα βαθύτερα στρώματα της επιδερμίδας, αλλά και στα όργανα). Τα αντιοξειδωτικά φαίνεται πως κρατούν το «κλειδί» για την αντιμετώπιση του οξειδωτικού στρες, του μηχανισμού δηλαδή πάνω στον οποίο στηρίζεται η διαδικασία της γήρανσης.
Η φύση, για να προστατέψει τα φυτά από περιβαλλοντικούς επιβαρυντικούς παράγοντες, όπως η ζέστη, η ηλιοφάνεια, η ξηρασία κ.λπ. τα έχει προικίσει με σημαντικά αντιοξειδωτικά, τα οποία μπορούμε κι εμείς να προσλάβουμε μέσω της διατροφής μας.
Συνεπώς, για να διατηρηθεί ένα δέρμα όμορφο, θα πρέπει μεταξύ άλλων να φροντίσουμε τη... διατροφή μας. Μία σωστή, ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε αντιοξειδωτικά θα δράσει εκκαθαριστικά απέναντι στις ελεύθερες ρίζες, εξασφαλίζοντας την υγεία και την ομορφιά του δέρματος.
Ας δούμε όμως αναλυτικά τις διατροφικές επιλογές και συμπεριφορές που μπορούν να μας εξασφαλίσουν υγιές και αψεγάδιαστο δέρμα.

Διατροφικό... lifting - τα συστατικά:

Μεσογειακή διατροφή: Όχι άδικα, έχει χαρακτηριστεί ως «ελιξίριο νεότητας». Αποτελεί ένα διατροφικό σχήμα πλούσιο σε φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ξηρούς καρπούς, δημητριακά ολικής άλεσης, πρωτεΐνη, καλά λιπαρά και αντιοξειδωτικά, που έχει τη δυνατότητα να ενισχύει τους μηχανισμούς επανόρθωσης κατά των ελευθέρων ριζών, αντιμετωπίζοντας παράλληλα τις φλεγμονώδεις διαδικασίες στο δέρμα.

Νερό: Είναι ένα σημαντικό «όπλο» που προστατεύει την υγεία και επιβραδύνει τη γήρανση -όχι μόνο του δέρματος, αλλά και ολόκληρου του οργανισμού. Εκτός από το νερό, στην ενυδάτωση του οργανισμού συμβάλλουν όλα σχεδόν τα τρόφιμα, αφού περιέχουν νερό, αλλά περισσότερο τα φρέσκα φρούτα, τα βρασμένα ή ωμά λαχανικά, οι φυσικοί χυμοί, το γάλα, το γιαούρτι, το κεφίρ και οι σούπες.

Φρούτα & λαχανικά: Είναι γνωστά για την υψηλή περιεκτικότητά τους σε βιταμίνες, πολλές από τις οποίες έχουν και αντιοξειδωτική δράση, όπως π.χ. η βιταμίνη C, η βιταμίνη A και το β-καροτένιο, αλλά και φλαβονοειδή, τα οποία επίσης δρουν ενάντια στην οξείδωση. Η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για την καλή σύνθεση και δομή του κολλαγόνου, το οποίο είναι υπεύθυνο για τη συνοχή, την ελαστικότητα και τη σφριγηλότητα του δέρματος. Επίσης, η βιταμίνη C βοηθά στην καλύτερη και γρηγορότερη επούλωση των τραυμάτων του δέρματος και στην επιδιόρθωση των βλαβών από πολύωρη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία. Οι πιο σημαντικές πηγές βιταμίνης C είναι τα πορτοκάλια, τα μανταρίνια, τα λεμόνια, οι φράουλες, οι πιπεριές, το μπρόκολο και το σπανάκι. Η βιταμίνη Α από την άλλη πλευρά, αυξάνει την ελαστικότητα του δέρματος, ενώ μειώνει την ξηροδερμία και την ευερεθιστότητα. Διεγείρει τους ινοβλάστες, που είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή κολλαγόνου και βοηθάει στη διατήρηση της σφριγηλότητας του δέρματος. Επίσης, προστατεύει το δέρμα από εξωτερικές περιβαλλοντικές επιδράσεις. Βιταμίνη Α θα βρείτε στο καρότο, στο σπανάκι, την ντομάτα, την πατάτα, το μπρόκολο και το πεπόνι.

Σοκολάτα: Και αυτή περιέχει φλαβονοειδή. Όσο μεγαλύτερη είναι μάλιστα η περιεκτικότητα μιας σοκολάτας σε κακάο, τόσο περισσότερα αντιοξειδωτικά περιέχει.

Ελαιόλαδο & ξηροί καρποί: Χάρη στη βιταμίνη Ε και τις πολυφαινόλες που περιέχουν, ενισχύουν τις αντιοξειδωτικές άμυνες του οργανισμού. Η βιταμίνη Ε είναι μία ισχυρή αντιοξειδωτική λιποδιαλυτή βιταμίνη, που προστατεύει τις κυτταρικές μεμβράνες και άρα και την επιδερμίδα από την οξείδωση. Έχει φωτοπροστατευτική δράση και προλαμβάνει τη γήρανση του δέρματος, ενώ παράλληλα, είναι μια υπέροχη μαλακτική και καταπραϋντική ουσία, που εμποδίζει την απώλεια νερού μέσω της επιδερμίδας, καταπολεμώντας την ξηρότητα.

Θαλασσινά, κοτόπουλο, ρύζι και ξηροί καρποί: Περιέχουν ψευδάργυρο και σελήνιο, που ευνοούν την παραγωγή κολλαγόνου και ελαστίνης, ενώ παράλληλα περιορίζουν την καταστροφική επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας.

Τσάι: Κατέχει ρόλο-«κλειδί» στην αντιγηραντική διατροφή. Περιέχει καφεΐνη, πολυφαινόλες και τανίνες, δηλαδή ουσίες που ενισχύουν τους αμυντικούς μηχανισμούς του δέρματος.

Κρόκος Κοζάνης: Ένα πολύτιμο καρύκευμα, με ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, που προσδίδει ιδιαίτερη πικάντικη γεύση και χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα σε ροφήματα και φαγητά.

• Η έρευνα στον τομέα της ομορφιάς του δέρματος επεκτείνεται και σε άλλα φυτά, όπως το δενδρολίβανο, τη ντομάτα, το εκχύλισμα των σταφυλιών και τη σόγια. Τα παραπάνω φυτά ερευνώνται επισταμένα για τις αντιοξειδωτικές και άρα τις αντιγηραντικές τους ιδιότητες.

Συμπληρώματα διατροφής: Η εξέλιξη στην επιστήμη της διατροφής και της ομορφιάς έχει οδηγήσει στην ανάπτυξη συμπληρωμάτων διατροφής που αποτελούν πολύτιμους συμμάχους για την ομορφιά μας, ενισχύοντάς την από... μέσα! Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το κολλαγόνο και το υαλουρονικό οξύ.

 

Οι εχθροί της ομορφιάς μας

• Η έκθεση μας στην ατμοσφαιρική ρύπανση και στην υπεριώδη ακτινοβολία θεωρούνται παράγοντες κινδύνου για τη δημιουργία περισσότερων ελευθέρων ριζών.

• Τόσο το ενεργητικό, όσο και το παθητικό κάπνισμα αυξάνουν το ρυθμό δημιουργίας ελευθέρων ριζών στον ανθρώπινο οργανισμό.

• Ο σύγχρονος τρόπος ζωής χαρακτηρίζεται από πολύ άγχος, καθιστική ζωή και λίγο ύπνο, καταστάσεις που αποδεδειγμένα μειώνουν την αντιοξειδωτική ικανότητα του οργανισμού.

• Το γρήγορο φαγητό, οι ακραίες διατροφικές επιλογές -ποιοτικά και ποσοτικά- η μείωση πρόσληψης φρέσκων φρούτων και λαχανικών και οι καταχρήσεις κάθε είδους, φαίνεται ότι επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό τους μηχανισμούς γήρανσης.