Διατροφή

Show_antoxidotika_forweb
Διατροφή

Γνώρισε τα αντιοξειδωτικά του φθινοπώρου! - Α' μέρος

της Νεκταρίας Καρακώστα

Το φθινόπωρο είναι μια περίοδος που η ξαφνική «βουτιά» στις υποχρεώσεις κάνει πολλούς από εμάς να αισθάνονται ατονία. Απάντηση σε αυτή την κατάσταση μπορεί να αποτελέσει μία διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά. Τα αντιοξειδωτικά βοηθούν τον οργανισμό να αντεπεξέλθει στις αυξημένες ανάγκες της καθημερινότητας και προσφέρουν πνευματική και σωματική ευεξία.
Ποιες είναι όμως οι τροφές που περιέχουν τα περισσότερα αντιοξειδωτικά και μπορούν να μας προσφέρουν την τόνωση και την προστασία που αναζητούμε αυτήν την περίοδο; Στις γραμμές που ακολουθούν, επιλέξαμε να σας παρουσιάσουμε τρεις μοναδικές αντιοξειδωτικές τροφές που μπορείτε να βάλετε στο πιάτο σας φέτος το φθινόπωρο: acai berry, goji berry και ρόδι.

Acai berry
Τα μούρο acai (ασάι μπέρι), η διάμετρος του οποίου δεν ξεπερνά τα 25 χιλιοστά, γεννήθηκε στα τροπικά δάση του Αμαζονίου, όπου οι πολεμιστές το έτρωγαν πριν φύγουν για τη μάχη. Οι Βραζιλιάνοι πιστεύουν ότι το acai δίνει δύναμη, ενέργεια και αντοχή. Σήμερα το acai, από «τροφή των φτωχών του Αμαζονίου» (προσφέρει πληθώρα θρεπτικών συστατικών και είναι μια τροφή στην οποία έχουν πρόσβαση όλοι), έχει αναδειχθεί σε υπερτροφή της Δύσης. Το δέντρο από το οποίο προέρχονται τα μούρα αυτά μοιάζει με φοίνικα και ευδοκιμεί σε υγρό περιβάλλον. Η δε γεύση τους θυμίζει ένα μίγμα μεταξύ κόκκινου κρασιού και σοκολάτας.
Τα μούρα acai αποτελούν μια από τις πλουσιότερες πηγές αντιοξειδωτικών της φύσης. Βρίσκονται στην έβδομη θέση στην κλίμακα ORAC (Oxygen Radical Absorbence Capacity- κλίμακα με την οποία μετράμε την αντιοξειδωτική ικανότητα διάφορων βιολογικών δειγμάτων) και περιέχουν 10 έως 100 φορές περισσότερες ανθοκυανίνες από το κόκκινο κρασί -οι ανθοκυανίνες είναι η μεγαλύτερη ομάδα χρωστικών του φυτικού βασιλείου και περιέχονται στα σταφύλια, ενώ διαθέτουν αντιοξειδωτικές και αντιμικροβιακές ιδιότητες.
Τα αντιοξειδωτικά των μούρων acai, γνωστά και ως πολυφαινόλες, προστατεύουν από το οξειδωτικό στρες και την κυτταρική γήρανση, ενώ προσφέρουν οφέλη στο καρδιαγγειακό, ανοσοποιητικό και νευρικό σύστημα. Συμβάλλουν επίσης στην αύξηση των επιπέδων ενέργειας και ζωτικότητας του οργανισμού.
Πώς θα επωφεληθούμε από τις εξαιρετικές τους ιδιότητες; Δεν χρειάζεται να ταξιδέψουμε έως τη μακρινή Βραζιλία. Αρκεί μία βόλτα μέχρι το πλησιέστερο φαρμακείο.
Το 90% του acai είναι ο σπόρος και μόνο το 10% είναι ο πολτός και η φλούδα, που περιέχει πολλά και σημαντικά θρεπτικά συστατικά. Έχει αποδειχθεί ότι το acai είναι ένα από τα πιο θρεπτικά φρούτα του πλανήτη κι ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ακόμη και ως συμπλήρωμα διατροφής σε περιπτώσεις υποθρεψίας1. Έρευνες2 έχουν δείξει πως το acai συγκεντρώνει στον καρπό του, και μάλιστα σε υψηλή πυκνότητα, μερικές από τις πιο ωφέλιμες ουσίες της φύσης: αντιοξειδωτικά, λιπαρά οξέα, βιταμίνες A, C, E, μέταλλα όπως ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο και ψευδάργυρο, αμινοξέα και ιχνοστοιχεία.
Ως πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών, αποτελεί όπλο κατά της γήρανσης. Τα αντιοξειδωτικά επιβραδύνουν τη διαδικασία της γήρανσης, ακυρώνοντας την καταστροφική επίδραση των ελεύθερων ριζών στα κύτταρα και προστατεύοντας μεταξύ άλλων και από τα νοσήματα φθοράς (όπως π.χ. τα καρδιαγγειακά νοσήματα).
Επίσης, το acai είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, οι οποίες συμβάλλουν στην επιβράδυνση της διαδικασίας της πέψης3, σταθεροποιούν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα4 και μειώνουν τα επίπεδα της χοληστερόλης5.

 

Πηγές: 1. da Silva Santos V, de Almeida Teixeira GH, Barbosa F Jr., Açaí (Euterpe oleracea Mart.): a tropical fruit with high levels of essential minerals-especially manganese-and its contribution as a source of natural mineral supplementation, J Toxicol Environ Health A. 2014;77(1-3):80-9. doi: 10.1080/15287394.2014.866923. 2. da Silva Santos V, de Almeida Teixeira GH, Barbosa F Jr., Açaí (Euterpe oleracea Mart.): a tropical fruit with high levels of essential minerals-especially manganese-and its contribution as a source of natural mineral supplementation, J Toxicol Environ Health A. 2014;77(1-3):80-9. doi: 10.1080/15287394.2014.866923. 3. Britt Burton-Freeman, Dietary Fiber and Energy Regulation J. Nutr. February 1, 2000, vol. 130 no. 2 272S-275S 4. Hagander Β., Asp Ν., Efendić S., Nilsson-Ehle P., Scherstén B., Dietary fiber decreases fasting blood glucose levels and plasma LDL concentration in noninsulin-dependent diabetes mellitus patients, Am J Clin Nutr May 1988, vol. 47 no. 5 852-858 5. Brown L., Bernard R., Willett W., Sacks F., Cholesterol-lowering effects of dietary fiber: a meta-analysis, Am J Clin Nutr January 1999, vol. 69 no. 1 30-42

 

Δείτε περισσότερα φθινοπωρινά αντιοξειδωτικά εδώ!