Υγεία

Show_energia_forweb
Υγεία

Ενέργεια όλη μέρα!

της Βιβέτας Λαϊνιώτη

Μήπως ξυπνάτε και νιώθετε εξαντλημένοι και δεν έχετε όρεξη για τίποτα παρόλο που έχετε κοιμηθεί καλά; Σας είναι δύσκολο να ανταποκριθείτε στις υποχρεώσεις της καθημερινότητας, καθώς νιώθετε ότι η παλιά σας ενεργητικότητα έχει πάει περίπατο; Πέρα από το επιβαρυμένο πρόγραμμα στη δουλειά, τις αυξημένες καθημερινές υποχρεώσεις ή τα πολλά ξενύχτια, υπάρχουν και άλλες αιτίες που μπορεί να ευθύνονται για την επίμονη κόπωση. Ο φαρμακοποιός κ. Κώστας Θεοχάρης αναλύει το πρόβλημα και προτείνει φυσικούς τρόπους αντιμετώπισης προκειμένου να βγάλετε την κούραση νοκ άουτ!
Σύμφωνα με έρευνες, ένας στους πέντε1 ανθρώπους σε όλο τον κόσμο αισθάνεται κουρασμένος και ένας στους δέκα2 έχει παρατηρήσει παρατεταμένη κόπωση. Η κόπωση από μόνη της δεν θεωρείται ασθένεια, αλλά είναι πιθανόν να είναι απόρροια της φυσικής, ψυχολογικής ή κοινωνικής μας κατάστασης τη δεδομένη στιγμή. Η σωματική και ψυχική κόπωση είναι διαφορετικές, συνήθως όμως συνυπάρχουν.
Το άτομο που έχει σωματικά εξαντληθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι συνήθως παράλληλα και ψυχικά κουρασμένο. Συχνά ερχόμαστε αντιμέτωποι με την κούραση, κυρίως λόγω του φόρτου εργασίας και των καθημερινών υποχρεώσεων, αλλά η κόπωση ενδέχεται να προέρχεται και από μια σειρά άλλων λόγων, οι οποίοι παρατίθενται παρακάτω.

Τα αίτια της κόπωσης
Σύμφωνα με τον κ. Θεοχάρη τα αίτια της κόπωσης μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες. Σε παράγοντες του τρόπου ζωής που διαιωνίζουν το πρόβλημα όπως:
• Η υπερβολική χρήση αλκοόλ
• Η χρήση καφεΐνης. Ένα φλιτζάνι καφέ θα σας δώσει αρχικά μια παροδική ανακούφιση από την κούραση, αλλά τη στιγμή που η δράση της καφεΐνης θα αρχίσει να φθίνει (σε λιγότερο από 30 λεπτά), η κόπωση θα επανέλθει δριμύτερη και μάλιστα ίσως θα είναι πιο έντονη3.
• Η εξαντλητική σωματική δραστηριότητα
• Η αδράνεια
• Η έλλειψη ύπνου
• Η ανθυγιεινή διατροφή
Ωστόσο, η κόπωση μπορεί να οφείλεται σε μια κατάσταση υγείας, όπως ο αδιάγνωστος διαβήτης τύπου 2, η μυοκαρδιοπάθεια ή η υπολειτουργία του θυρεοειδούς. Πιο συγκεκριμένα κόπωση προκαλούν:
• Η έλλειψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων
• Η έλλειψη σιδήρου/αναιμία. «Η αναιμία έχει άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητά μας, μιας και είναι βασική αιτία μειωμένης όρεξης και ενέργειας για οποιαδήποτε δραστηριότητα. Όσο τα αποθέματα του σιδήρου και της φερριτίνης στο αίμα μας εξαντλούνται, τα συμπτώματα αυτά εντείνονται και ο οργανισμός μας εξουθενώνεται. Επιπλέον, το ανοσοποιητικό μας σύστημα και οι αμυντικοί μηχανισμοί “πέφτουν”, με αποτέλεσμα να είμαστε εκτεθειμένοι σε ιώσεις ή μολύνσεις», εξηγεί ο κ. Θεοχάρης.
• Ο υποθυρεοειδισμός. Η υπολειτουργία του θυρεοειδούς σημαίνει χαμηλό επίπεδο θυρεοειδικών ορμονών στον οργανισμό και δημιουργεί αίσθημα καταβολής. Συνοδεύεται από πρόσληψη βάρους και μυαλγίες. Ο υποθυρεοειδισμός είναι πιο συχνός στις γυναίκες και στους ηλικιωμένους.
• Η μειωμένη ενυδάτωση
• Οι διαταραχές του ύπνου (π.χ. αϋπνία, υπνική άπνοια)
• Τα καρδιολογικά προβλήματα
• Ο διαβήτης. Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μία χρόνια νόσος, κατά την οποία τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα είναι πολύ υψηλά. Τα κύρια συμπτώματα του σακχαρώδους διαβήτη είναι η πολυδιψία, η πολυουρία, η απώλεια βάρους και το αίσθημα κόπωσης.
• Το χρόνιο στρες. Οι άνθρωποι με συνεχές και ανεξέλεγκτο άγχος, βιώνουν τις επιπτώσεις του στην καθημερινή τους ζωή, ακόμη και σε σωματικό επίπεδο. Εκτός από το αίσθημα ανησυχίας που συνήθως νιώθουν, τα άτομα αυτά αισθάνονται συχνά κουρασμένα.

Συμβουλές για ενέργεια κάθε μέρα, όλη μέρα!
«Ένα πρόγραμμα ισορροπημένης διατροφής και καλής ενυδάτωσης του οργανισμού είναι ο πιο κατάλληλος και φυσικός τρόπος αντιμετώπισης της κόπωσης. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως μια υγιεινή και σωστή διατροφή είναι το πρώτο βήμα για να νιώσουμε και πάλι ευεξία. Ας μην ξεχνάμε ότι το «κέντρο επιχειρήσεων» όλου του οργανισμού μας, που ονομάζεται εγκέφαλος, χρειάζεται την παροχή γλυκόζης για να λειτουργήσει φυσιολογικά. Ένα καλό πρωινό και η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων μπορούν να αποβούν εξαιρετικά ευεργετικές κινήσεις για τον οργανισμό μας, αφού θα μας εξασφαλίσουν την απαιτούμενη ενέργεια και αποφυγή της εξάντλησης.
Εκτός από τη σωστή συχνότητα, είναι σημαντικό τα γεύματά μας να έχουν και τη σωστή ισορροπία, με πρόσληψη τροφών από όλες τις ομάδες τροφίμων, ώστε να λαμβάνουμε τα απαραίτητα για τον οργανισμό μας θρεπτικά συστατικά. Βάζουμε, λοιπόν, στη διατροφή σας δημητριακά ολικής άλεσης, άπαχη πρωτεΐνη, φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά και ψάρι και θα εκπλαγείτε ευχάριστα!
«Συμμάχους στον αγώνα κατά της κόπωσης μπορούν να αποτελέσουν τα συμπληρώματα διατροφής, όπως π.χ. μια πολυβιταμίνη ή ένα συμπλήρωμα βιταμίνης Β12», τονίζει ο κ. Θεοχάρης. Οι πολυβιταμίνες έρχονται να καλύψουν τις ελλείψεις που μπορούν να προκύψουν επειδή δεν ακολουθούμε ισορροπημένη διατροφή. Η δε B12 είναι πολύ σημαντική για τον οργανισμό, και θεωρείται «η βιταμίνη της ενέργειας», καθώς βοηθά στον μεταβολισμό των τροφών σε γλυκόζη και ως εκ τούτου στην παραγωγή ενέργειας. «Ο συνδυασμός σωστής διατροφής και συμπληρωμάτων μόνο θετική επίδραση μπορεί να έχει για τον οργανισμό», προσθέτει ο ειδικός.
Επίσης, όσο και αν ίσως σας φαίνεται παράξενο, το γυμναστήριο μετά τη δουλειά, όχι μόνο δεν θα σας κουράσει, αλλά θα σας γεμίσει ζωντάνια και ενεργητικότητα. Βρετανοί ερευνητές ανακάλυψαν προσφάτως πως τα άτομα που γυμνάζονταν κατά τη διάρκεια των εργάσιμων ημερών, ανεξαρτήτως διάρκειας ή έντασης της κίνησης, ένιωθαν λιγότερη κούραση, κοιμόντουσαν καλύτερα κι αυτό μεταφραζόταν σε αύξηση 15% στην παραγωγικότητά τους στη δουλειά4.
Επίσης, όσο βρίσκεστε στο γραφείο ή στο σπίτι, φροντίστε να μην μένετε ακίνητος/η για πολλή ώρα. Όταν σηκώνεστε και κινείστε κάθε τόσο, κυκλοφορεί καλύτερα το αίμα σε ολόκληρο το σώμα κι έτσι παρέχεται περισσότερο οξυγόνο στον εγκέφαλο και αυξάνονται τα επίπεδα εγρήγορσης, άρα η ενέργειά σας δεν θα σας εγκαταλείψει.

Αναγνωρίστε τα συμπτώματα
Κατά τον ειδικό, τα κύρια συμπτώματα της κόπωσης περιλαμβάνουν:
• αδυναμία συγκέντρωσης και διεκπεραίωσης εργασιών
• προβλήματα μνήμης και ύπνου
• ανησυχία, απογοήτευση, ανία
• ένταση των συμπτωμάτων ακόμη και μετά από ελάχιστη σωματική ή πνευματική δραστηριότητα
• απώλεια όρεξης για τροφή
• υπνηλία
• απώλεια μυϊκής δύναμης

 

 

Info
Κώστας Θεοχάρης,
Φαρμακοποιός
τηλ. 210 6463173
Λ. Αλεξάνδρας 119, Αμπελόκηποι

 

Πηγές: 1. Tiredness, Series Editor: Dr Philip Timms, Royal College of Psychiatrists' Public Education Editorial Board. 2. Tiredness, Series Editor: Dr Philip Timms, Royal College of Psychiatrists' Public Education Editorial Board. 3. Caffeine, Centre for Addiction and Mental Health, URL: http://www.camh.ca/en/hospital/health_information/a_z_mental_health_and_addiction_information/Caffeine/Pages/default.aspx, ημερομηνία πρόσβασης: 08.09.2015 4. Coulson J.C., McKenna J., Field Μ., Exercising at work and self-reported work performance, International Journal of Workplace Health Management 09/2008; 1(3):176-197.

 

  • Σχετικά Θέματα