Διατροφή

Show_kourkouma_piato_forweb
Διατροφή

Xρησιμοποιήστε τον κουρκουμά στα πιάτα σας!

Ο κουρκουμάς ή κιτρινόριζα (Turmeric), με επιστημονική ονομασία Curcuma longa (Κουρκούμη η μακρά) ή Curcuma domestica (Κουρκούμη η οικιακή), είναι ένα ριζωματοειδές πολυετές φυτό, που ανήκει στην οικογένεια των Ζιγγιβεροειδών (Zingiberaceae).
Τα ριζώματα του κουρκουμά βράζονται, στη συνέχεια ψήνονται σε φούρνους και μετά αλέθονται. Έτσι, παραλαμβάνουμε τη γνωστή κίτρινη σκόνη. Η τριμμένη κιτρινόριζα χρησιμοποιείται πολύ στην ινδική κουζίνα, αλλά και ως χρωστική σε διάφορα παρασκευάσματα -ακόμη και σε υφάσματα. Μάλιστα, λέγεται ότι τα ράσα των ινδουιστών μοναχών έχουν πορτοκαλί χρώμα επειδή βάφονται με κουρκουμά!
Σήμερα, χρησιμοποιείται ευρέως στη μαγειρική και αποτελεί βασικό συστατικό του μίγματος κάρυ (σε ποσοστό 20-30%), απ’ όπου προέρχεται η γεύση του και το κίτρινο χρώμα του. Χρησιμοποιείται επιπλέον στη μουστάρδα και στον χρωματισμό κάποιων βουτύρων και τυριών.

Δείτε συμβουλές για το πώς να τον χρησιμοποιήσετε στη μαγειρική:

· Όταν βράζετε ζυμαρικά ή ρύζι, προσθέστε λίγο κουρκουμά στο νερό που βράζετε. Θα δώσει χρώμα, γεύση και πολύτιμα θρεπτικά συστατικά.
· Η γεύση του κουρκουμά ταιριάζει πολύ στα λαδερά ή στα ψητά λαχανικά και στις πατάτες.
· Όταν αισθάνεστε το κρυολόγημα να πλησιάζει, ανακατέψτε σε ένα φλιτζάνι τσαγιού ζεστό νερό, μισό κουταλάκι του γλυκού κουρκουμά με ένα κουταλάκι μέλι και πιείτε το ρόφημα ζεστό. Έχετε σημαντικές πιθανότητες να ξυπνήσετε το πρωί «περδίκι».
· Βάψτε τα αυγά σας το Πάσχα με κουρκουμά και θα αποκτήσουν χρυσαφένιο χρώμα.
· Προσθέστε κουρκουμά στην πατατοσαλάτα ή στην αυγοσαλάτα σας. Θα δώσει ωραίο άρωμα και χρώμα.
· Χρησιμοποιήστε τον στον τσάι σας. Θα προσδώσει ένα μυστηριώδες άρωμα.
· Βάλτε κάρυ στο πιάτο σας. Είναι ένα μίγμα μπαχαρικών που περιέχει, εκτός από κουρκουμά, κόλιανδρο, κάρδαμο, κόκκινο τσίλι, τζίντζερ, κανέλα, γαρίφαλο, κλπ. Έρευνες  έχουν δείξει, ότι το συγγενικό του κουρκουμά, κάρυ, έχει προστατευτική δράση ενάντια στη νόσο Αλτσχάιμερ9, αλλά και στο Πάρκινσον12! Είναι χαρακτηριστικό ότι τα ποσοστά της νόσου του Αλτσχάιμερ στην Ινδία αντιστοιχούν στο 25% αυτών στις ΗΠΑ, και αυτό μπορεί να οφείλεται στις σημαντικές ποσότητες από κάρυ που περιλαμβάνει η ινδική διατροφή.
· Προσοχή όμως στη χρήση του, γιατί λερώνει (για την ακρίβεια βάφει)!

 

  • Σχετικά Θέματα