Διατροφή

Show_kanela_forweb
Διατροφή

Κανέλα: Πλούσιο άρωμα & υγεία

Αρωματίζει ιδανικά τις κόκκινες σάλτσες με κρέας, το ρυζόγαλο, τα φρούτα, όπως το μήλο, αλλά και τον καθημερινό σας καπουτσίνο. Εκτός από το υπέροχο άρωμα και τη γεύση της ωστόσο, αποτελεί ένα πραγματικό «δώρο» και για την υγεία σας. Περί της κανέλας ο λόγος, στην οποία πολλές έρευνες αποδίδουν τα τελευταία χρόνια δεκάδες θεραπευτικές ιδιότητες.

Η κανέλα είναι δημοφιλής στην ανατολίτικη κουζίνα, αλλά εξίσου και στην ελληνική. Προστίθεται κυρίως σε γλυκά και σε πιάτα που έχουν ντομάτα για να μειωθεί η οξύτητα της γεύσης της. Δίνει ιδιαίτερη γεύση σε μαρινάτες, στο κόκκινο κρέας, στα πουλερικά και στο ψάρι, ενώ συνδυάζεται εξαιρετικά με φρούτα, όπως το μήλο και η μπανάνα.
Έκανε την πρώτη της εμφάνιση στη Σρι Λάνκα και στη συνέχεια διαδόθηκε στην Κίνα, όπου χρησιμοποιήθηκε ως πρόσθετο γεύσης, συντηρητικό και αρωματικό. Στον δυτικό κόσμο, λέγεται ότι την κανέλα την έφεραν οι Άραβες, ενώ οι Αιγύπτιοι ήταν οι πρώτοι που τη χρησιμοποίησαν στη διαδικασία της ταρρίχευσης ως αρωματικό παράγοντα. Γρήγορα ωστόσο, η κανέλα χρησιμοποιήθηκε στη φαρμακευτική και στη θεραπευτική. Γνωστή από την αρχαιότητα ως ουσία που βοηθά στην αντιμετώπιση της σεξουαλικής ανικανότητας, δεν εμφανίζεται τυχαία στις περισσότερες αφροδισιακές συνταγές. Μεταξύ άλλων, η κανέλα έχει χρησιμοποιηθεί ιστορικά με τη μορφή αφεψήματος για τα συμπτώματα της περιόδου.
Ξεχωρίζει για την αντιμικροβιακή της δράση, δεν είναι άλλωστε τυχαίο που οι συνταγές φαρμάκων της παραδοσιακής Κινεζικής Ιατρικής περιελάμβαναν πολύ συχνά την κανέλα. Η χρήση της στα τρόφιμα έχει το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι τα προφυλάσσει από βακτήρια και ιούς.
Η κανέλα συμβάλλει επίσης, στην αντιμετώπιση των στομαχικών διαταραχών και βοηθά στην πρόκληση του αισθήματος του κορεσμού, ενώ μειώνει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα, αλλά και της αρτηριακής πίεσης. Η πιο σημαντική δράση της ωστόσο, εντοπίζεται στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση του διαβήτη.
Σε έρευνα του Imperial College of London που διήρκησε 12 εβδομάδες[1], χορηγήθηκαν 2g σκόνη κανέλας/ημέρα σε άτομα με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2 και διαπιστώθηκε, μείωση των επιπέδων της γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης (εξέτασης αίματος που δείχνει το μέσο όρο του σακχάρου στον οργανισμό τους τελευταίους τρεις μήνες) και βελτίωση της αρτηριακής πίεσης. Μάλιστα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η μείωση της αρτηριακής πίεσης επέρχεται ακόμη πιο γρήγορα από τη βελτίωση της γλυκόζης στο αίμα.

Κανέλα και διαβήτης
Σύγχρονες έρευνες έχουν δείξει ότι μισό κουταλάκι κανέλας βοηθά στον γλυκαιμικό έλεγχο των διαβητικών. Πιο συγκεκριμένα, έχει φανεί ότι η κανέλα μειώνει τη γλυκόζη του αίματος[2] και την ινσουλίνη μεταγευματικά, ενώ επιπλέον μειώνει τη δημιουργία βλαπτικών προϊόντων της υπεργλυκαιμίας στο αίμα, που είναι γνωστά ως τελικά προϊόντα προχωρημένης γλυκοζυλίωσης (AGEs). Τα προϊόντα αυτά έχουν συσχετιστεί με τη φλεγμονή, την ιστική βλάβη και τη γήρανση που προκαλούνται από τον διαβήτη.
Ο μηχανισμός δράσης δεν είναι πλήρως διασαφηνισμένος, αλλά η αντιυπεργλυκαιμική δράση της κανέλας και η δυνατότητά της να μειώνει τα μεταγευματικά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα[3] έχει κάνει την κανέλα αντικείμενο μελέτης από την Ιατρική και τη Φαρμακευτική.
Οι ασθενείς με προδιάθεση να αναπτύξουν σακχαρώδη διαβήτη, εκτός της δίαιτας, που πρέπει να περιλαμβάνει χαμηλή κατανάλωση υδατανθράκων και λιπαρών, μπορούν να λάβουν εκχυλίσματα κανέλας, λιποϊκό οξύ ή/και ω-3 λιπαρά που βοηθούν στη μείωση της υπερινσουλιναιμίας και στη μείωση των επιπέδων της γλυκόζης στο αίμα. Τα εκχυλίσματα αυτά υπάρχουν διαθέσιμα σήμερα σε μορφή συμπληρωμάτων διατροφής. Πριν τη λήψη τους ωστόσο, είτε κάποιος πάσχει από διαβήτη είτε όχι, είναι απαραίτητο να ζητηθεί η συμβουλή του θεράποντος ιατρού. Δεν πρέπει επίσης να θεωρηθεί ότι η κανέλα μπορεί να αντικαταστήσει οποιαδήποτε φαρμακευτική αγωγή.

Θα τη βρείτε...
• σε σκόνη, η οποία θα πρέπει να φυλάσσεται σε γυάλινα δοχεία, που κλείνουν αεροστεγώς και στη συνέχεια σε δροσερό, σκοτεινό και ξηρό μέρος, ώστε να διατηρήσει τη γεύση και το άρωμά της αναλλοίωτα, για περίπου 6 μήνες. Σε μορφή σκόνης, χρησιμοποιείται κυρίως σε σοκολάτες, κουλουράκια, κέικ, μηλόπιτες, στον παραδοσιακό σιμιγδαλένιο χαλβά, στα μήλα και τις μπανάνες, χαρίζοντας υπέροχη γεύση και άρωμα!
• σε ξυλάκια (στικ) τα οποία διατηρούνται καλύτερα και για περισσότερο χρονικό διάστημα, μέχρι και για έναν χρόνο. Σε αυτή τη μορφή προστίθονται σε κομπόστες, τουρσιά, μαγειρευτά κατσαρόλας, ακόμη και στην ετοιμασία ζεστής σοκολάτας ή τσαγιού.
• σε συμπυκνωμένη μορφή (π.χ. συμπληρώματα διατροφής, που χρησιμοποιούνται στην ανακούφιση από πεπτικά προβλήματα, αιθέρια έλαια κλπ).

Πόση πρέπει να καταναλώνει κανείς
Η πρόσληψη της κανέλας έχει αποδειχθεί ωφέλιμη, όταν καταναλώνεται σε ποσότητες ενός έως και έξι γραμμαρίων (max 1½ κουταλάκι γλυκού/ημέρα[4]).
Θα μπορούσατε να την εντάξετε στην καθημερινότητά σας, προσθέτοντας ένα κουταλάκι σε σκόνη σαν γαρνίρισμα στα φαγητά σας ή ακόμη και στο γιαούρτι σας, στο παγωτό, στο ρυζόγαλο, στη φρουτοσαλάτα και στα δημητριακά, στο τσάι ή στον καφέ σας.

 

Δείτε πώς θα δώσετε χριστουγεννιάτικο άρωμα στο σπίτι σας!

 

Πηγές: 1. Akilen, R., Tsiami, A., Devendra, D. and Robinson, N. (2010), Glycated haemoglobin and blood pressure-lowering effect of cinnamon in multi-ethnic Type 2 diabetic patients in the UK: a randomized, placebo-controlled, double-blind clinical trial. Diabetic Medicine, 27: 1159–1167. 2. Qin B, Panickar KS, Anderson RA. Cinnamon: potential role in the prevention of insulin resistance, metabolic syndrome, and type 2 diabetes. J Diabetes Sci Technol. 2010 May 1;4(3):685-93. 3. Magistrelli A1, Chezem JC. Effect of ground cinnamon on postprandial blood glucose concentration in normal-weight and obese adults. J Acad Nutr Diet. 2012 Nov;112(11):1806-9. 4. Longe, J., ed, The Gale Encyclopedia of Alternative Medicine, second edition, 2004, Natural Standard Patient Monograph: “Cinnamon.”