Υγεία

Show_dispepsia_web
Υγεία

Για να μην σας «κάθεται» το φαγητό στο στομάχι

της Νεκταρίας Καρακώστα

Έχει περάσει λίγη ώρα από το τελευταίο σας γεύμα και νιώθετε σαν να φάγατε... πέτρες; Πότε η δυσπεψία είναι αθώα και οφείλεται στις... υπερβολές της στιγμής και πότε θα πρέπει να σας οδηγήσει στον γιατρό;  Ο ειδικός Γαστρεντερολόγος- Ηπατολόγος, κ. Δημήτριος Ν. Χατζόπουλος, δίνει όλες τις απαντήσεις και επιπλέον παρέχει χρήσιμες συμβουλές για καλή χώνεψη.

Πρώτα από όλα, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η δυσπεψία είναι μια πολύ συνηθισμένη κατάσταση. Μια διαταραχή που εμφανίζεται στο 25% του παγκόσμιου πληθυσμού και επηρεάζει έντονα την καθημερινότητα των πασχόντων. Ωστόσο, μόλις το 10% όσων την εμφανίζουν, θα αναζητήσουν τελικά βοήθεια.
Πολλές φορές, «ένοχο» για τη δυσπεψία είναι ένα βαρύ φαγητό, ένα λουκούλλειο γεύμα πλούσιο σε λιπαρά. Ωστόσο πίσω από επαναλαμβανόμενα περιστατικά δυσπεψίας, μπορεί να κρύβονται τόσο παθολογικοί όσο και ψυχολογικοί παράγοντες.
Η δυσπεψία χαρακτηρίζεται, όπως εξηγεί ο κ. Χατζόπουλος, «από ένα ακαθόριστο αίσθημα κοιλιακής δυσφορίας, που περιλαμβάνει οπισθοστερνικό καύσο, ναυτία, ερυγές (ρεψίματα), μετεωρισμό (φούσκωμα) και αίσθημα πληρότητας».
Μερικές φορές, η κατανάλωση ενός ανθρακούχου ποτού μοιάζει να αποτελεί την «εύκολη λύση». Ωστόσο, οι ειδικοί επισημαίνουν με έμφαση ότι τα αναψυκτικά ανακουφίζουν προσωρινά από το πρόβλημα. Στην πραγματικότητα προκαλούν περαιτέρω φούσκωμα και διαταράσσουν τη φυσιολογική διαδικασία της πέψης.
Εξίσου συχνό λάθος είναι και «το τσιγαράκι μετά το φαγητό». Η νικοτίνη έχει την ιδιότητα να βοηθά στη χαλάρωση του οισοφαγικού σφιγκτήρα και να επιτρέπει στην όποια παλινδρόμηση να γίνεται ευκολότερα.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το μάσημα τσίχλας μετά το φαγητό τους βοηθά να χωνέψουν, η απάντηση όμως και εδώ είναι σαφής: «Το μάσημα τσίχλας μπορεί να βοηθήσει με την παραγωγή σάλιου στην αντιμετώπιση της δυσπεψίας που οφείλεται στη γαστρο-οισοφαγική παλινδρόμηση. Ωστόσο, η ακούσια κατάποση αέρα κατά τη διάρκεια του μασήματος μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα, όπως τον μετεωρισμό και τις ερυγές. Mία άμεση και γρήγορη λύση για τη δυσπεψία, είναι ένα ποτήρι νερό, στο οποίο έχουμε διαλύσει μισή ή μια κουταλιά του γλυκού μαγειρικής σόδας -μπορεί να ανακουφίσει από τη δυσπεψία και να απαλύνει τους πόνους στο στομάχι». Προσοχή όμως! δεν πρέπει να χρησιμοποιείται συχνά και για μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί μπορεί να προκαλέσει γαστρίτιδα!

Πού οφείλεται η δυσπεψία;
Όπως επισημαίνει ο ειδικός, η δυσπεψία «μπορεί να σχετίζεται με τη λήψη συγκεκριμένων τροφών ή με την κατανάλωση ανθρακούχων ή αλκοολούχων ποτών. Μπορεί, επίσης, να σχετίζεται με την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας τροφής ή με την ταχύτητα λήψης του γεύματος. Κάποιοι άνθρωποι βρίσκουν ότι τα τηγανητά και τα πικάντικα, τα όσπρια, ο καφές και το κάπνισμα, επιδεινώνουν τη συμπτωματολογία τους. Πολύ συχνά, τα συμπτώματα επιδεινώνονται επίσης όταν συνυπάρχουν άγχος και κατάθλιψη ή όταν η κατανάλωση φαγητού γίνεται υπό συνθήκες στρες. Επίσης, δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις όπου μια δυσφορία καρδιακής αιτιολογίας, εκλαμβάνεται λανθασμένα ως δυσπεψία».

Όταν η δυσπεψία κρύβει κάτι...
Υπάρχουν αρκετές παθολογικές καταστάσεις που μπορεί να «κρύβονται» πίσω από τις δυσκολίες στη χώνεψη. Η γαστρίτιδα από λήψη φαρμάκων ή από λοίμωξη από το ελικοβακτηρίδιο, η παρουσία έλκους στο στομάχι ή στο δωδεκαδάκτυλο, καθώς επίσης και η παρουσία λίθων ή/και φλεγμονής στη χοληδόχο κύστη, είναι οι πιο συχνές από αυτές. «Η παρουσία διαφραγματοκήλης και η γαστρο-οισοφαγική παλινδρόμηση με τις πιθανές επιπλοκές τους, είναι συχνά αίτια δυσπεψίας. Φλεγμονή του παγκρέατος καθώς επίσης και κακοήθεια του πεπτικού συστήματος μπορεί να έχουν σαν εκδήλωση τη δυσπεψία», συμπληρώνει ο κ. Χατζόπουλος.
Γι΄ αυτό αν τα συμπτώματα επιμένουν ή αν υπάρχει ιστορικό παθήσεων του γαστρεντερικού, θα είναι καλό να επισκεφθείτε έναν γιατρό, ώστε να εκτιμήσει την κατάσταση.

Βότανα-«σύμμαχοι»
Σημαντική βοήθεια στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση της δυσπεψίας μπορούν να προσφέρουν συγκεκριμένα βότανα, επισημαίνει ο κ. Χατζόπουλος και απαριθμεί τα σημαντικότερα από αυτά:

  • Ο γλυκάνισος έχει ευεργετικές ιδιότητες για το στομάχι, ορεκτικές και χωνευτικές, ενώ η κανέλα χαρακτηρίζεται από τους βοτανολόγους ως «ευστόμαχη», καθώς αυξάνει τις εκκρίσεις του στομαχιού και βοηθά στην καλή πέψη.
  • Ο μάραθος, χάρη στη μαλακτική και χαλαρωτική του δράση, ηρεμεί το στομάχι, ανακουφίζει από τον τυμπανισμό, τον πόνο και τη δυσφορία και βοηθά την πέψη.
  • Το τζίντζερ. Oι Kινέζοι το συνιστούν εδώ και 2.000 χρόνια για τη βελτίωση των στομαχικών διαταραχών και γενικά, για την καλύτερη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Bοηθά στην καλή χώνεψη, συμβάλλοντας στην μείωση αίσθησης βάρους στο στομάχι και καταπολεμά τη ναυτία.
  • Το κύμινο έχει χωνευτική και ορεκτική δράση, ενώ λειτουργεί τονωτικά για το πεπτικό σύστημα και το συκώτι.
  • Το χαμομήλι, χάρη στις σπασμολυτικές του ιδιότητες, αντιμετωπίζει την υπερέκκριση υγρών στο στομάχι, καταπραΰνει τους νευρικούς στομαχόπονους, τα συμπτώματα της γαστρίτιδας, τη ναυτία και τις καούρες που οφείλονται στο στρες, ενώ βοηθά σημαντικά και στη δυσπεψία.

Πέρα από τα παραπάνω βότανα ωστόσο, σημαντική βοήθεια στην καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος παίζουν και τα πεπτικά ένζυμα, που συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του στομάχου. Η πρωταρχική τους λειτουργία είναι ότι βοηθούν στη διάσπαση των μεγάλων μορίων των τροφίμων σε μικρότερα, καθιστώντας τα πιο εύπεπτα και συμβάλλοντας στην καλύτερη απορρόφηση των θρεπτικών τους συστατικών.

 

Διαβάστε 9 συμβουλές για καλή χώνεψη!

 

who is who
Δημήτριος Ν. Χατζόπουλος MD, PhD, FEBG
Ειδικός Γαστρεντερολόγος- Ηπατολόγος
Ιατρείο: Εθνικής Αντιστάσεως 74, Καλαμαριά Θεσσαλονίκης
τηλ. 2310418400, κιν. 6945884788
e-mail: gastro2010@gmail.com
www.gastro.com.gr