Διατροφή

Show_%ce%94%ce%b9%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%86%ce%b9%ce%ba%ce%ad%cf%82_%ce%a3%cf%85%ce%bd%ce%ae%ce%b8%ce%b5%ce%b9%ce%b5%cf%82_forweb
Διατροφή

Διατροφικές συνήθειες: Οι αλλαγές και οι «προκλήσεις» του καλοκαιριού

του Θεόδουλου Παπαβασιλείου

Καλοκαίρι σημαίνει χαλαρή διάθεση, διακοπές, μπάνια, βραδινές έξοδοι με καλή παρέα. Καλοκαίρι σημαίνει αποχή από ό,τι συνδέεται με την πιεστική μας καθημερινότητα και απ’ ό,τι μας περιορίζει στο στενό πλαίσιο ενός αυστηρού προγράμματος. Κατ’ επέκταση, καλοκαίρι σημαίνει αλλαγή στις διατροφικές μας συνήθειες, εύκολο και γρήγορο φαγητό και...άνευ όρων παράδοση στις «αμαρτίες» της εποχής, όπως είναι τα παγωτά και τα κοκτέιλ. Πώς μπορούμε να περιορίσουμε τις αρνητικές συνέπειες των καλοκαιρινών ατασθαλιών; Και, κυρίως, πώς μπορούμε να το επιτύχουμε αυτό, χωρίς να «καταπιέσουμε» τις χαρές και τη γενικότερη χαλάρωση της εποχής; Η κ. Κλειώ Δημητριάδου, κλινικός διαιτολόγος - διατροφολόγος, μας δίνει χρήσιμες συμβουλές και πληροφορίες, για ένα υγιεινό και – κατά το δυνατόν - ξέγνοιαστο καλοκαίρι!

Ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες αλλαγές που επέρχονται στις διατροφικές μας συνήθειες κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού;
Το καλοκαίρι, η όρεξή μας περιορίζεται λόγω ζέστης και τείνουμε να προτιμάμε πιο ελαφρά γεύματα, όπως οι σαλάτες και τα φρούτα που αυτή την εποχή είναι ιδιαιτέρως δελεαστικά.
Από την άλλη πλευρά, το γεγονός ότι βγαίνουμε περισσότερο και περνάμε πολλές ώρες εκτός σπιτιού, συχνά μας βγάζει από το διατροφικό μας πλάνο. Συνήθως, αυξάνεται η κατανάλωση αλκοόλ και δροσερών γλυκισμάτων, όπως τα παγωτά, οι γρανίτες και τα αναψυκτικά.

Ποιες οι συνέπειες αυτών των αλλαγών;
Για πολύ κόσμο το καλοκαίρι συνεπάγεται πάχυνση από τα ποτά και τα γλυκά που αναφέραμε, αλλά και για ορισμένα άτομα αδυνάτισμα, χάρη στην αυξημένη πρόσληψη νερού και του περιορισμένου μαγειρέματος. Ας μην ξεχνάμε, βέβαια, και τη συνειδητή προσπάθεια για περιορισμό της τροφής που καταναλώνουμε, καθώς τα καλοκαιρινά ρούχα είναι πολύ πιο αποκαλυπτικά από τα χειμερινά.

Όταν βρισκόμαστε σε διακοπές, πολύ δύσκολα θα ακολουθήσουμε κάποιο πρόγραμμα διατροφής. Υπάρχει κάτι, ωστόσο, που μπορούμε εύκολα να εντάξουμε στο καλοκαιρινό μας πρόγραμμα;
Με λίγη καλή θέληση όλα γίνονται! Ξεκινώντας από το πρωινό, μπορούμε να πάρουμε κάτι απ’ έξω, χωρίς απαραίτητα να είναι σφολιάτα (μπάρα δημητριακών, φρούτα, τοστ κ.α.). Έπειτα, μπορούμε να πιούμε καφέ στην παραλία αντί για μπύρες και αναψυκτικά και να καταναλώσουμε κάποιο φρούτο ή ξηρούς καρπούς, που θα έχουμε πάρει μαζί μας. Τέλος, στην ταβέρνα δεν χρειάζεται να πέσουμε στη συνηθισμένη λύση των τηγανητών. Υπάρχουν τα πάντα, πολύ νόστιμα και στην ψητή μορφή τους φαγητά.

Εύκολη λύση κατά τη διάρκεια των διακοπών, είναι και το junk food. Υπάρχουν κάποιοι «κανόνες», που αν τους ακολουθήσουμε, θα περιορίσουμε τις συνέπειες των πρόχειρων και γρήγορων γευμάτων;
Αν πρέπει οπωσδήποτε να φάμε κάτι γρήγορο, η πιο ανώδυνη επιλογή είναι τα καλαμάκια σουβλάκια. Αν, ωστόσο, αυτό δεν μας καλύπτει γευστικά (και περισσότερο ψυχολογικά), μπορούμε να φροντίσουμε να καταναλώσουμε μικρή ποσότητα από το junk food της επιλογής μας και, κυρίως, τα άλλα γεύματα της ημέρας να είναι ισορροπημένα.

Ποιο είναι το σημείο - «κλειδί» στην καλοκαιρινή μας διατροφή?
Το σημαντικότερο σημείο - «κλειδί» στην καλοκαιρινή διατροφή είναι η ενυδάτωση. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει μόνο να πίνουμε παραπάνω νερό, αλλά ότι μπορούμε να εμπλουτίσουμε τη διατροφή μας με φρούτα και λαχανικά, που έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό και βοηθούν σημαντικά στην ενυδάτωση του οργανισμού.

Η χαλαρή διάθεση των διακοπών συνήθως «συνοδεύεται» και από αυξημένη κατανάλωση καλοκαιρινών κοκτέιλ και αλκοόλ γενικότερα. Τι σημαίνει αυτό για τον οργανισμό;
Πέρα από την επιβάρυνση του συκωτιού από το αλκοόλ, καλό είναι να θυμόμαστε ότι τα κοκτέιλ είναι θερμιδικές «βόμβες» που, ορισμένες φορές, ισοδυναμούν ακόμα και με ένα γεύμα. Οι υγρές θερμίδες δεν μας χορταίνουν, και, συγχρόνως, μετά την κατανάλωση αλκοόλ συχνά μας ανοίγει και η όρεξη, με αποτέλεσμα να παίρνουμε περισσότερες θερμίδες από αυτές που χρειαζόμαστε.

Υπάρχουν πιο «υγιεινά» ποτά που μπορούμε να πιούμε με το φαγητό ή σε μια βραδινή μας έξοδο;
Καλό είναι να προτιμήσουμε ένα ποτήρι παγωμένο λευκό κρασί ή μια μπύρα. Αν όμως, δεν μας καλύπτει αυτό, τότε μπορούμε να πιούμε ένα σκέτο ποτό με άφθονο πάγο. Από κοκτέιλ το πιο light είναι το mojito.

Και τα πολλά παγωτά είναι μέσα στις «αμαρτίες» του καλοκαιριού. Τι πρέπει να προσέξουμε;
Όπως σε όλα, σημασία έχει η ποσότητα και η συχνότητα. Σε μια ενήλικη διατροφή, δεν έχουμε την πολυτέλεια να μετράμε παγωτά μέχρι το τέλος του καλοκαιριού σαν κάτι το θετικό. Μια-δυο μπάλες, δύο φορές την εβδομάδα είναι αρκετές για να μη νιώθουμε στέρηση. Προσοχή χρειάζεται στα επιπλέον σιρόπια, μπισκότα, λιωμένες σοκολάτες κλπ. Υπάρχει πάντα και η λύση ενός παγωτού με μειωμένα λιπαρά και υποκατάστατο ζάχαρης.

Όπως φαίνεται, οι πειρασμοί και οι ατασθαλίες του καλοκαιριού, επηρεάζουν τη διατήρηση του σωματικού μας βάρους. Ποιες είναι οι  βασικές συμβουλές που θα δίνατε, για να μην ξεφύγουν πολύ τα πράγματα;

  1. Πολύ νερό (8-10 ποτήρια την ημέρα).
  2. Πολλή άσκηση! Είναι ευκαιρία να εκμεταλλευτούμε τη θάλασσα και τον ήλιο και να απολαύσουμε τα καλοκαιρινά σπορ!
  3. Η διατροφή μας θα πρέπει να βασίζεται στο τρίπτυχο: φρούτα, λαχανικά και ψητά κρεατικά ή ψάρια.
  4. Μέτρο σε όλα τα απαγορευμένα (ποτά, τηγανητά κ.α.), αλλά όχι αποκλεισμός τους.
  5. Προσοχή στις υγρές θερμίδες (όπως είναι τα κοκτέιλ).
  6. Θωράκιση του οργανισμού μας με αντιοξειδωτικά (όπως είναι οι βιταμίνες C και Ε, η β-καροτίνη, το σελήνιο, το λυκοπένιο, το συνένζυμο Q-10 κ.α.).

 

who is who
Δημητριάδου Κλειώ, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
Ακροπόλεως 52, Ν. Ηράκλειο, 210-2801324
kliodim@hotmail.com
www.coachmydiet.wordpress.com
www.facebook.com/grafeiodiatrofis