Διατροφή

Show_%ce%99%cf%83%ce%bf%cf%81%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%b7%ce%bc%ce%ad%ce%bd%ce%b7_%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%86%ce%ae_%ce%ba%ce%b1%ce%b9_%cf%84%ce%bf%ce%bd_%cf%87%ce%b5%ce%b9%ce%bc%cf%8e%ce%bd%ce%b1!
Διατροφή

Ποιες είναι οι διατροφικές συνήθειές μας τον χειμώνα;

Ο χειμώνας είναι εδώ και μαζί του έρχεται η πτώση της ψυχολογίας μας με μια ενδεχόμενη αύξηση της κατανάλωσης τροφίμων που μας προκαλούν ευχαρίστηση. Ο περιορισμός στο σπίτι, το τσιμπολόγημα και τα «χειμερινά» φαγητά με περισσότερες θερμίδες, είναι μερικοί από τους λόγους που ευθύνονται για την αύξηση των κιλών μας τον χειμώνα. Τι ακριβώς ισχύει όμως;

Τελικά, το ότι παχαίνουμε το χειμώνα είναι μύθος ή αλήθεια; «Οι περισσότεροι από εμάς δυστυχώς εμφανίζουμε μία αύξηση στο σωματικό μας βάρος τους χειμερινούς μήνες», επιβεβαιώνει η κ.Νατάσα Κολομβότσου, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος. Η αλλαγή της θερμοκρασίας μας οδηγεί, πολλές φορές αυτόματα, στη σκέψη «να φάμε, για να ζεσταθούμε». «Σε κρύες συνθήκες περιβάλλοντος, το ανθρώπινο σώμα πρέπει να προσαρμοστεί, για να διατηρήσει τη σωστή θερμοκρασία. Υπάρχει, λοιπόν, πιθανότητα να χρειαστεί να καταναλώσουμε μεγαλύτερες ποσότητες τροφής, ενδεχομένως και πιο λιπαρές. Παρόλα αυτά, εάν είμαστε κατάλληλα ντυμένοι, αν δεν μένουμε πολλές ώρες νηστικοί και αν διατηρούμε μία καλή θερμοκρασία στο περιβάλλον που περνάμε πολλές ώρες της ημέρας μας -όπως για παράδειγμα στον χώρο εργασίας μας ή στο σπίτι μας, δεν θα χρειαστεί να κάνουμε κάποια αλλαγή. Μπορούμε να ανταπεξέλθουμε βασιζόμενοι στις γνωστές μας διατροφικές συνήθειες», εξηγεί η ειδικός.

Όταν αλλάζει ο καιρός...
Υπάρχουν κάποιες εποχιακές τροφές ή διατροφικές συνήθειες τον χειμώνα που «επιβαρύνουν» την κατάσταση ή απλά μιλάμε για «τάσεις» που καθορίζονται από τις καιρικές συνθήκες της εποχής, όπως για παράδειγμα οι περισσότερες ώρες που περνάμε στο σπίτι λόγω κρύου ή η σκέψη πως, αν φάμε περισσότερο θα ζεσταθούμε; «Οι διατροφικές συνήθειες όλων μας, καλό θα ήταν να παρουσιάζουν μία σταθερότητα ανεξάρτητα από την εποχή. Το αν θα επιλέξουμε να καταναλώσουμε πολλά γλυκά, για παράδειγμα, που είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά και ζάχαρη, επειδή είμαστε κουρασμένοι και κρυώνουμε, δεν δικαιολογεί την αλλαγή των διατροφικών συνηθειών», τονίζει η κ.Νατάσα Κολομβότσου, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος. Η ίδια κάνει λόγο για «τάσεις» που οδηγούν πολλά άτομα τον χειμώνα στην κατανάλωση μεγαλύτερων μερίδων, στην αύξηση λήψης λιπαρών τροφών, στην ένταξη ροφημάτων (όπως για παράδειγμα η ζεστή σοκολάτα), ξηρών καρπών και αλκοόλ στο καθημερινό τους διατροφικό πλάνο. «Όταν μεγαλώνουν οι μερίδες στο γεύμα μας, σημαίνει ότι προσλαμβάνουμε περισσότερες θερμίδες, όπως επίσης συμβαίνει, όταν επιλέγουμε πιο λιπαρά τρόφιμα. Όσον αφορά τους ξηρούς καρπούς, αν και παραμένουν υγιεινές επιλογές, δεν πρέπει να κάνουμε κατάχρηση στην κατανάλωσή τους, γιατί είναι πλούσιοι σε θερμίδες. Ως προς τα ροφήματα, αν σε αυτά χρησιμοποιούμε ζάχαρη, επιβαρύνουμε επίσης τον οργανισμό μας θερμιδικά και καλό θα ήταν να τα αποφεύγουμε ή να τα πίνουμε σκέτα. Ενώ, αν θεωρούμε ότι πίνοντας αλκοόλ μπορούμε να βελτιώσουμε την ανοχή μας στο κρύο, καλύτερα θα ήταν να αποφύγουμε την αύξηση της κατανάλωσής του, γιατί και δεν θα καταφέρουμε να ζεσταθούμε μακροπρόθεσμα και θα έχουμε παράλληλη αύξηση στην ημερήσια πρόσληψη θερμίδων. Να σημειώσουμε, επίσης, ότι πολλά άτομα δεν πίνουν ή πίνουν ελάχιστο νερό, γιατί δεν υπάρχει εφίδρωση και δίψα που παρακινεί την κατανάλωσή του, στο βαθμό που υπάρχει το καλοκαίρι, γεγονός που, επίσης, δεν βοηθά στην διατήρηση φυσιολογικού σωματικού βάρους. Η αυθόρμητη πρόσληψη νερού καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, μειώνει την όρεξη για κατανάλωση τροφής. Επιδρά, επίσης, στην όρεξη μέσω του όγκου του, προκαλώντας διάταση στο στομάχι», μας εξηγεί.
Κι όμως, όταν μαζευόμαστε στο σπίτι με παρέα, όταν καθόμαστε μπροστά στο τζάκι μετά από μια πιεστική μέρα, νιώθουμε την «ανάγκη» για ένα ποτήρι κρασί, που θα μας βοηθήσει να χαλαρώσουμε λίγο παραπάνω. Είναι αυτό τόσο κακό; «Το αλκοόλ, αν και στην περίπτωση του κόκκινου κρασιού, όπου υπάρχουν και πολυφαινόλες που συμβάλλουν στην καλή υγεία και της μπύρας που περιλαμβάνει κάποια θρεπτικά συστατικά, ειδικά σε αυξημένη κατανάλωση είναι βλαβερό και αυξάνει επίσης τη θερμιδική μας πρόσληψη. Μην ξεχνάμε, επίσης, ότι εκτός από τις θερμίδες που προσλαμβάνουμε με την κατανάλωση του αλκοόλ, συνήθως τρώμε ταυτόχρονα και αλμυρούς ξηρούς καρπούς ή πατατάκια, δημιουργώντας έτσι τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να αυξήσουμε το σωματικό μας βάρος», αναφέρει η κ. Κολομβότσου.

Σπίτι μου σπιτάκι μου...
Χειμώνας σημαίνει, επιθυμία για μεγαλύτερη παραμονή στο σπίτι λόγω κρύου ή βροχής και λιγότερη διάθεση για εξόδους, και φυσική άσκηση σε εξωτερικό χώρο, όπως είναι το τρέξιμο, το περπάτημα, η ποδηλασία. Ακόμη και το γυμναστήριο μπαίνει σε δεύτερη μοίρα, έχοντας πάντα στο μυαλό μας την εύκολη δικαιολογία «κρύο κάνει, πού να τρέχω τώρα;»! Πόσο διευκολύνουν την πρόσληψη επιπλέον κιλών όλα τα παραπάνω; «Τον χειμώνα λόγω καιρικών συνθηκών συνήθως μαζευόμαστε από νωρίς στο σπίτι ή δυσκολευόμαστε να τηρήσουμε δραστηριότητες που αυξάνουν τις καύσεις μας. Εκτός αυτού, όντας στο σπίτι, είναι πολύ συνηθισμένο να επισκεπτόμαστε συχνά το ψυγείο μας, καταλήγοντας να τρώμε περισσότερες φορές από αυτές που πραγματικά νιώθουμε το αίσθημα της πείνας. Επίσης, μένοντας σπίτι και παρακολουθώντας τηλεόραση ή ασχολούμενοι με τον υπολογιστή ή το κινητό μας, μειώνεται η φυσική μας δραστηριότητα και αυξάνεται η θερμιδική μας πρόσληψη, λόγω της επιθυμίας μηχανικής κατανάλωσης τροφής όταν παρακολουθούμε κάτι. Βασικό είναι, επίσης, το γεγονός ότι μειώνεται η συχνότητα και ο χρόνος άσκησης τους χειμερινούς μήνες, συμβάλλοντας και αυτό στην πιθανή αύξηση σωματικού βάρους», τονίζει η κ. Κολομβότσου.
Υπάρχουν, ωστόσο, και ψυχολογικοί παράγοντες που μας κάνουν να αφεθούμε και να παραβλέψουμε τους όποιους κανόνες διατροφής ακολουθούμε τις άλλες περιόδους. «Τον χειμώνα πολλές φορές επηρεαζόμαστε από τον πιο «μουντό» καιρό και αλλάζει η διάθεσή μας. Κάποιο πολύ μικρό ποσοστό του πληθυσμού εμφανίζει και τα συμπτώματα του συνδρόμου εποχιακής κατάθλιψης (Seasonal Affective Disorder), η οποία εκδηλώνεται και με αύξηση σωματικού βάρους. Η κακή διάθεση συνοδεύεται πολλές φορές με αύξηση της συχνότητας κατανάλωσης φαγητού ή τροφών που θα μας κάνουν να αισθανθούμε καλύτερα (γλυκά, λιπαρά τρόφιμα, junk food) και μπορεί να αυξήσουν το βάρος μας. Συνηθίζουμε, επίσης, να ντυνόμαστε με ζεστά και χοντρά ρούχα, που δεν μας δημιουργούν προβληματισμούς ως προς τις ατέλειες του σώματός μας και, έτσι, με μικρότερο άγχος για την εμφάνισή μας, γινόμαστε ίσως λιγότερο προσεκτικοί με τις επιλογές των τροφών και την ποσότητα κατανάλωσής τους», μας λέει η ειδικός.

Διαβάστε εδώ πώς μπορούμε να προσέξουμε τη διατροφή μας κατά τη διάρκεια του χειμώνα!

 

who is who

Κολομβότσου Νατάσα
Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, PhD
Βουτσινά 99, Χολαργός
τηλ.: 6973204749
e-mail: kolomvotsoudiet@gmail.com