Διατροφή

Show_baros_2
Διατροφή

Οι τροφές - σύμμαχοι του φυσιολογικού σωματικού βάρους

Είτε θέλουμε να διατηρήσουμε το βάρος μας είτε θέλουμε να χάσουμε κάποια περιττά κιλά, σύμμαχός μας, σύμφωνα με την κ. Στάμου, είναι οι τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη. Οι πρωτεΐνες μειώνουν το αίσθημα της πείνας και μας κρατούν χορτάτους για περισσότερο χρόνο, προσφέροντάς μας δύναμη και ενέργεια ενώ αποτελούν και τα βασικά δομικά υλικά για το χτίσιμο των νέων μας κυττάρων. Άλλες πολύ καλές πηγές πρωτεϊνών είναι τα όσπρια και οι λευκοί ωμοί ξηροί καρποί, όπως τα αμύγδαλα, τα φουντούκια, τα μακαντέμια και τα βραζιλιάνικα φιστίκια.
«Δεν αρκούν, όμως, μόνο οι παραπάνω τροφές για μία σωστή και υγιεινή ανοιξιάτικη διατροφή! Το 65-75% των κυττάρων μας είναι νερό. Συνεπώς, χωρίς επαρκή ημερήσια πρόσληψη νερού, το σώμα μας δεν θα φτάνει υψηλά επίπεδα ενέργειας και ευεξίας, αφού δεν θα καταφέρνει να αποτοξινώνεται πλήρως, αλλά ούτε και να τροφοδοτούνται όλα μας τα κύτταρα έγκαιρα με τα θρεπτικά συστατικά των τροφών», τονίζει η ειδικός. Η ίδια συμπληρώνει πως «η ημερήσια πρόσληψη νερού πρέπει να αυξηθεί κατά 500ml ημερησίως σε σύγκριση με τη χειμερινή πρόσληψη, ενώ σε ημέρες άσκησης να προσθέτουμε 250ml επιπλέον. Το καθαρό νερό να είναι από 1.25 έως 1.5 λίτρα και το υπόλοιπο 500-750ml μπορεί να είναι μέσω αφεψημάτων και χυμών λαχανικών. Αν επιλέξουμε να πιούμε χυμό φρούτων είναι προτιμότερο να μην ξεπερνάει το χυμό δύο φρούτων, δηλαδή 150ml, καθότι ο χυμός δεν παύει να είναι νερό με ζάχαρη-φρουκτόζη».

Πρέπει να θυμόμαστε
1. Να μην λείπουν τα λαχανικά από το καθημερινό μας τραπέζι και τα φρούτα σαν ενδιάμεσα σνακ: τέσσερις με πέντε μερίδες την ημέρα.
2. Να μην παραλείπουμε την κατανάλωση δημητριακών, κυρίως κριθαριού και βρώμης, καθότι περιέχουν ουσίες και βιταμίνες του συμπλέγματος Β που συμβάλλουν στην απελευθέρωση ενέργειας από τις τροφές και βελτιώνουν την ψυχοσωματική κατάσταση σταθεροποιώντας τη διάθεση και βελτιώνοντας τη συγκέντρωση.
3. Άλλο ένα βασικό συστατικό της ανοιξιάτικης διατροφής είναι το γιαούρτι –κατά προτίμηση όχι τα επιδόρπια- και το κεφίρ. Την άνοιξη κάνουν την εμφάνισή τους πολλές αλλεργίες. Το κεφίρ και το γιαούρτι περιέχουν πολλούς μικροοργανισμούς, τα προβιοτικά, οι οποίοι συμβάλλουν στην εξισορρόπηση της εντερικής χλωρίδας. Η υγιής εντερική χλωρίδα βοηθά το ανοσοποιητικό μας σύστημα να μπορεί να αντεπεξέλθει στις κλιματικές και ατμοσφαιρικές αλλαγές. Επιπλέον, το γιαούρτι είναι μία δροσερή, ελαφριά σε λιπαρά και εύπεπτη πρωτεϊνούχα τροφή για το πεπτικό μας σύστημα  και μας τροφοδοτεί με βιταμίνες που ενισχύουν το δέρμα μας και το προετοιμάζουν για το καλοκαίρι που θα ακολουθήσει, όπως βιταμίνη Α και βιταμίνη D.

Ενισχύοντας τον οργανισμό
Για να ενισχύσουμε τη λειτουργία συγκεκριμένων οργάνων στο σώμα μας, τα οποία «βάλλονται» περισσότερο την περίοδο της άνοιξης, η κ. Στάμου προτείνει να εντάξουμε στη διατροφή μας τις παρακάτω τροφές:
- Τα βραζιλιάνικα φιστίκια είναι πολύ πλούσια σε σελήνιο, απαραίτητο κυρίως για τη σύνθεση των θυρεοειδικών ορμονών. Ο θυρεοειδής είναι το όργανο του μεταβολισμού και ένα από τα όργανα στο σώμα μας που μπορεί να χάσει λίγο τους ρυθμούς του στις εποχικές αλλαγές. Η ιδανική ποσότητα κατανάλωσής τους είναι μέχρι τρία βραζιλιάνικα
φιστίκια την ημέρα καθώς υψηλή πρόσληψη σεληνίου μπορεί να είναι βλαβερή για τον οργανισμό.
- Τα φύκη ή φύκια όπως είναι πιο γνωστά είναι μία άλλη καλή τροφή για το θυρεοειδή, είτε βρώσιμα είτε σε συμπλήρωμα, καθώς περιέχουν υψηλά επίπεδα ιωδίου. Άτομα που λαμβάνουν θυροξίνη καλό είναι να συμβουλεύονται τον ειδικό που τα παρακολουθεί προτού καταναλώσουν τα τρόφιμα αυτά.
- Οι σούπερ τροφές, όπως το ιπποφαές και τα γκότζι μπέρρις, που τονώνουν τον οργανισμό και τον προστατεύουν από την κόπωση. Περιέχουν αντιοξειδωτικές και αντικαρκινικές ουσίες, αυξάνουν το μεταβολισμό, συμβάλλουν στον έλεγχο της γλυκόζης στα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη, προστατεύουν από το γλαύκωμα και γενικότερα
συμβάλλουν στην ανοσορρύθμιση του οργανισμού.
- Τα αυγά είναι από τις πιο ισχυρές και πλήρεις τροφές. Τα βασικά συστατικά τους τα οποία είναι πολύ χρήσιμα την εποχή της άνοιξης είναι η χολίνη, ινοσιτόλη και η πρωτεΐνη (το άσπρο μέρος του αβγού). Η χολίνη και η ινοσιτόλη είναι βασικά συστατικά του εγκεφάλου μας, αλλά χρησιμοποιούνται από το συκώτι και συμβάλλουν στο
μεταβολισμό του λίπους.
- Το Ginseng. Είναι γνωστό ως κινέζικο ή κορεάτικο Ginseng. Το φυτό αυτό θεωρείται ένα τονωτικό που μπορεί να βελτιώσει τη ζωτικότητα, την υγεία και τη μακροζωία. Η ρίζα του περιέχει πολυσακχαρίτες, βιταμίνες, αλκαλοειδή, λιποδιαλυτά συστατικά, οργανικά οξέα και ιχνοστοιχεία, τα οποία συμβάλλουν σημαντικά στη δράση του. Μελέτες δείχνουν ότι το Ginseng έχει διεγερτικές ιδιότητες και συμβάλλει στη μείωση της κούρασης και του στρες μέσω της έκκρισης κορτικοστεροειδών. Το Ginseng διεγείρει, επίσης, το σχηματισμό των αιμοφόρων αγγείων και βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο, βελτιώνοντας έτσι τη μνήμη και τις γνωστικές ικανότητες. Τέλος, όσον αφορά στον αθλητισμό, θεωρείται ότι ενισχύει τη φυσική απόδοση.
- Καφές. Η κύρια δραστική του ουσία είναι η 1,3,7 τριμεθυλοξανθίνη ή αλλιώς η γνωστή σε όλους μας καφεΐνη. Η καφεΐνη βρίσκεται στα φύλλα, τους σπόρους και τους καρπούς πολλών φυτών, όπως οι κόκκοι κακάο και καφέ, το τσάι (το πράσινο ή το μαύρο τσάι). Η καφεΐνη δρα στο κεντρικό νευρικό σύστημα προσφέροντας στο άτομο τόνωση και εγρήγορση.
«Σε γενικές γραμμές, αν ακολουθήσουμε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο περιλαμβάνοντας όλες τις παραπάνω τροφές, θα μπορέσουμε να περάσουμε ευχάριστα την άνοιξη, έχοντας προετοιμάσει το σώμα μας για το καλοκαίρι και τις δραστηριότητές του, όπως είναι τα μπάνια και τα σπορ στη θάλασσα. Η οργάνωση και η προετοιμασία ενός σωστού και ισορροπημένου διαιτολογίου είναι βέβαια μία επιπρόσθετη καθημερινή δουλειά για όλους μας, όμως πρέπει να είναι προτεραιότητα και για μας και για τους αγαπημένους μας, διότι η σωστή διατροφή είναι προληπτική ιατρική και ο ακρογωνιαίος λίθος της υγείας μας. Όσοι από εμάς δεν καταφέρνουμε να ακολουθήσουμε ένα πλήρες διαιτολόγιο, θα μπορούσαμε να επωφεληθούμε από την χρήση κάποιων συμπληρωμάτων, πάντα μετά από τη σύσταση ενός εξειδικευμένου διαιτολόγου-διατροφολόγου ή ιατρού, ώστε να ταιριάζει απόλυτα στις ανάγκες του οργανισμού μας!», καταλήγει η κ. Στάμου.

who is who

Αικατερίνη Στάμου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Η κλινική διαιτολόγος - διατροφολόγος Αικατερίνη Στάμου είναι πτυχιούχος του Greenwich University of London της Μεγάλης Βρετανίας στο τμήμα της Εφαρμοσμένης Διαιτολογίας και Διατροφής. Η πρακτική κλινική της άσκηση έγινε στα εξής Nοσοκομεία Αττικής: Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά «Τζάνειο», «Κοργιαλένειο - Μπενάκειο Ε.Ε.Σ.», «Σισμανόγλειο», στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών Παίδων «Η Αγία Σοφία» και στο Ινστιτούτο Υγείας Παιδιού.
Η επαγγελματική της εμπειρία ξεκινά από το 2000 οπότε για 3 χρόνια συνεργάστηκε με τον Παγκορινθιακό Αθλητικό Σύλλογο «ΘΗΣΕΑΣ», παρέχοντας διατροφική υποστήριξη στους αθλητές του ΚΑΡΑΤΕ.
Από τον Σεπτέμβριο του 2003 διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στην περιοχή των Αμπελοκήπων – Πανόρμου και ασχολείται ιδιαίτερα με την διατροφική υποστήριξη ατόμων που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας, αλλά και την διατροφική εκπαίδευση ατόμων που εκδηλώνουν ενδιαφέρον σε συγκεκριμένα θέματα διατροφής, π.χ. εγκυμοσύνη, θηλασμός, γονιμότητα, έλεγχος ή ρύθμιση σωματικού βάρους, διατροφή και υγεία, κ.ά. Είναι Μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων, του Eλληνικού Ινστιτούτου Οστεοπόρωσης, της British Nutrition Society.

Πανόρμου & Λαρίσης 30, Αθήνα,
(Στάση μετρό «Πανόρμου»)
210- 698 1212, 6945 699 661
info@diaitologos-stamou.gr
www.diaitologos-stamou.gr.