Ομορφιά

Show_healthyme_maternity_548x326
Ομορφιά

Περιποίηση και ομορφιά κατά την εγκυμοσύνη

Ποιές οι βασικότερες αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα της γυναίκας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης; Ποιές από αυτές χρειάζονται μεγαλύτερη προσοχή και με ποιούς τρόπους μπορεί μια γυναίκα να αντιμετωπίσει τις αλλαγές αυτές; Η κ. Βιβή Μεσσήνη, μαία, μας δίνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.
Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συμβαίνουν αρκετές αλλαγές στο σώμα της γυναίκας. Οι αλλαγές αυτές, μάλιστα, διαφέρουν ανάλογα με το τρίμηνο της κύησης, το οποίο διανύει η έγκυος.

1ο τρίμηνο εγκυμοσύνης
Όπως σημειώνει η κ. Μεσσήνη, κατά το 1ο τρίμηνο της κύησης, η επιδερμίδα του προσώπου γίνεται ξηρή, πιο αφυδατωμένη και πιο ευαίσθητη, εξαιτίας των ορμονικών αλλαγών. Το ίδιο συμβαίνει και στην επιδερμίδα του σώματος. Εξαιτίας μεταβολών στην κυκλοφορία του αίματος, μπορεί η έγκυος να αισθάνεται το δέρμα της να «τραβάει» ή να έχει αίσθημα κνησμού. Οι ορμόνες του θυρεοειδούς αδένα διεγείρουν την έκκριση ιδρώτα, ενισχύοντας την απώλεια νερού και οι ορμόνες των επινεφριδίων μειώνουν την αντοχή του δέρματος. Έτσι, το δέρμα γίνεται πιο ευαίσθητο και παρατηρούνται ερεθισμοί.
Ωστόσο, η έγκυος μπορεί να προλάβει και να μην αφήσει τα συμπτώματα να γίνουν έντονα, πίνοντας πολύ νερό, ώστε να ενυδατώνει τον οργανισμό της. Παράλληλα, μπορεί να χρησιμοποιεί ενυδατική κρέμα προσώπου και υπερενυδατική κρέμα σώματος, οι οποίες θα της προσφέρουν καθημερινά, εκτός από ενυδάτωση, προστασία και τόνωση της επιδερμίδας, ενώ ταυτόχρονα θα την ανακουφίζουν από τα συμπτώματα που προκαλεί το ξηρό και ταλαιπωρημένο δέρμα. Σε περίπτωση που συνυπάρχει κνησμός, μπορεί να χρησιμοποιεί ειδικό κατά την εγκυμοσύνη αφρόλουτρο, το οποίο θα διατηρεί την επιδερμίδα ελαστική και αναζωογονημένη, αναφέρει η ειδικός.

2ο και 3ο τρίμηνο εγκυμοσύνης
Διανύοντας το 2ο και 3ο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, οι ανάγκες ολοένα και μεγαλώνουν. Αυξάνεται το βάρος της εγκύου, μεγαλώνει η μήτρα δίνοντας χώρο στο έμβρυο που αναπτύσσεται, η στάση του σώματος αλλάζει, η περιοχή γύρω από τη λεκάνη χαλαρώνει, το στήθος αρχίζει να πρήζεται και μετά την 22η εβδομάδα, υπάρχει πύαρ (πρωτόγαλα). Η σωστή διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο, ώστε η έγκυος να πάρει όσα κιλά πρέπει (10-12 κιλά) και να παραμείνει υγιής τόσο εκείνη, όσο και το έμβρυο. Η καλή διατροφή, επίσης, συμβάλλει ώστε το δέρμα της εγκύου να είναι υγιές και λαμπερό.
Καθώς η κοιλιά μεγαλώνει, το δέρμα στην περιοχή της κοιλιάς, των μηρών και του στήθους θα πρέπει να ενυδατώνεται καλά, ώστε να προληφθεί η εμφάνιση ραγάδων. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, συνιστάται η χρήση ειδικής ενυδατικής κρέμας ή ελαίου για την πρόληψη εμφάνισης ραγάδων, προειδοποιεί η κ. Μεσσήνη. Επίσης, ενδέχεται να εμφανιστεί μια σκουρόχρωμη γραμμή κατά μήκος της κοιλιάς. Σε περίπτωση που, παρά την ενυδάτωση, εμφανιστούν ραγάδες, η έγκυος μπορεί να εφαρμόσει τοπικά ειδική αναπλαστική κρέμα για τη διόρθωση αυτών.
Σε αυτό το σημείο, η ειδικός τονίζει ότι στην περιοχή της κοιλιάς θα πρέπει η κρέμα ή το λάδι να εφαρμόζεται με απλή επάλειψη και όχι μασάζ, διότι κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό του μυομητρίου και συσπάσεις στη μήτρα.
Επίσης, τα προϊόντα που θα χρησιμοποιήσει η έγκυος θα πρέπει να έχουν υποστεί τους απαιτούμενους ελέγχους ως προς την καταλληλότητά τους να εφαρμοστούν κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης. Δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται προϊόντα αγνώστου προελεύσεως ή “homemade” που όχι μόνο έχουν αμφίβολα αποτελέσματα, αλλά μπορεί να περιέχουν συστατικά, τα οποία δεν πρέπει να εφαρμοστούν κατά τη διάρκεια της κύησης ή να είναι τοξικά.
Στο πρόσωπο μπορεί να εμφανιστεί χλόασμα ή, αλλιώς, μέλασμα της κύησης. Πιο συχνά εμφανίζεται σε γυναίκες με πιο σκούρο δέρμα, διευκρινίζει η κ. Μεσσήνη, γι’ αυτό θα πρέπει να φορούν αντηλιακό και καπέλο κατά την έκθεσή τους στον ήλιο, ιδιαίτερα τις πιο ζεστές ώρες της ημέρας.
Οι γυναίκες που γίνονται μητέρες σε μεγαλύτερες ηλικίες θα πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στις παραπάνω οδηγίες, διότι το δέρμα τους είναι πιο ευαίσθητο και η επιδερμίδα χάνει την ελαστικότητά της με τα χρόνια. Ωστόσο, αν ακολουθήσουν απλές οδηγίες σχετικά με τη διατροφή, την κατανάλωση νερού και την ενυδάτωση της επιδερμίδας με ειδικές κρέμες, θα προστατεύσουν τον εαυτό τους και θα αντιμετωπίσουν εύκολα όλες τις αλλαγές που συμβαίνουν κατά την κύηση.

Έγκυες με επιπλέον κιλά
Οι έγκυες θα πρέπει να προσέχουν, ώστε να μην πάρουν περισσότερα κιλά από αυτά που συμβουλεύουν ο γυναικολόγος και η μαία τους. Συνήθως το ιδανικό είναι να πάρουν 10-12 κιλά μέχρι το τέλος της κύησης, τα οποία θα πρέπει να τα πάρουν σταδιακά και όχι απότομα.
Πολλές έγκυες πιστεύουν ότι η συμβουλή αυτή δίνεται για να μην αλλάξει η εμφάνισή τους. Αυτή η άποψη είναι λάθος, τονίζει η κ. Μεσσήνη. Η αύξηση του βάρους στην εγκυμοσύνη και οι συμβουλές για τη σωστή διατροφή δίνονται για την υγεία της εγκύου και του μωρού της. Η έγκυος δεν πρέπει να «τρώει για δύο», πρέπει να τρώει σωστά (φρούτα, λαχανικά, δημητριακά και όχι λιπαρά, γλυκά, αλμυρά και τηγανητά), ώστε να μην προκύπτουν θέματα με το σάκχαρο ή την αρτηριακή της πίεση, που έχουν άμεση επίπτωση και στο έμβρυο.
Αν μια γυναίκα πάρει περισσότερα κιλά, θα πρέπει να διορθώσει οπωσδήποτε τη διατροφή της και να προσπαθήσει ακόμη και να χάσει κάποια κιλά, μέχρι να γεννήσει.

Περιποίηση μετά τον τοκετό
Μετά τον τοκετό, το σώμα δεν επανέρχεται πλήρως, ακόμη κι αν χαθούν γρήγορα όλα τα κιλά. Ο θηλασμός βοηθά ώστε να χαθούν εύκολα τα κιλά της εγκυμοσύνης (πέρα από πάρα πολλά άλλα οφέλη που έχει για τη μητέρα και το μωρό της). Η γυναίκα θα πρέπει να έχει υπομονή, να ενυδατώνεται σωστά με νερό και χυμούς, να τρέφεται σωστά και να δώσει χρόνο στο σώμα της να επανέλθει.
Μπορεί να ξεκινήσει να κάνει ασκήσεις yoga, pilates ή να πάει γυμναστήριο ή κολυμβητήριο, ανάλογα με τον χρόνο που διαθέτει, και εφόσον έχει συμβουλευτεί τη μαία ή τον γιατρό της, σημειώνει η κ. Μεσσήνη. Μπορεί, επιπλέον, να χρησιμοποιήσει συσφιγκτικές κρέμες για την κοιλιά, τους μηρούς και το στήθος, κατάλληλες για την περίοδο του θηλασμού.
Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συμβαίνουν αλλαγές στο σώμα και την ψυχή της εγκύου, που την προετοιμάζουν για τον τοκετό, τον θηλασμό και τη μεγαλύτερη αλλαγή στη ζωή της: τη μητρότητα. Ο ρόλος μας είναι να υποστηρίξουμε την έγκυο να αγαπήσει τον εαυτό της, τις αλλαγές στο σώμα της, τις αλλαγές στη ζωή της και να την προετοιμάσουμε να βιώσει έναν όμορφο τοκετό και να υποδεχθεί το μωρό της, αναφέρει τέλος η ειδικός.

Εργαζόμενες μέλλουσες μητέρες
Μια έγκυος γυναίκα, η οποία εργάζεται, θα πρέπει να ξεκουράζεται όχι μόνο όταν επιστρέφει στο σπίτι από τη δουλειά, αλλά και κατά τη διάρκεια της εργασίας της, με διαλείμματα. Αν στην εργασία της στέκεται αρκετή ώρα όρθια, θα πρέπει να κάθεται και να ξεκουράζει τα πόδια της. Όταν επιστρέφει στο σπίτι, μπορεί να κάνει ένα χαλαρωτικό ποδόλουτρο με άλατα, να ξαπλώνει χρησιμοποιώντας μαξιλάρια κάτω από τα πόδια και μπορεί να χρησιμοποιεί μια κρέμα αναζωογόνησης για τα κουρασμένα πόδια (κατάλληλη κατά την εγκυμοσύνη), αναφέρει η ειδικός.

Δείτε την εξειδικευμένη σειρά περιποίησης Matrenity της Mustela για εγκύους
και θηλάζουσες πατώντας εδώ:

 

who is who

Βιβή Μεσσήνη
Mαία
H κ. Μεσσήνη Βιβή είναι μαία (MSc). Aποφοίτησε από τη Μαιευτική Σχολή του ΤΕΙ Αθήνας και κατέχει μεταπτυχιακό δίπλωμα ΜSC στη «Διοίκηση της Υγείας» του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Έχει εργαστεί σε γνωστό ιδιωτικό μαιευτήριο. Σήμερα εργάζεται στο Γ.Ν.Μ. «Έλενα Βενιζέλου» και παραμένει εξωτερικός συνεργάτης σε ιδιωτικά μαιευτήρια. Έχει
συμμετάσχει σε πολυάριθμα συνέδρια και ημερίδες, σε ορισμένα εκ των οποίων υπήρξε και η ίδια ομιλήτρια με παρουσίαση εργασιών. Έχει παρακολουθήσει το Μετεκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Προαγωγή της ψυχικής υγείας κατά την εγκυμοσύνη, τη νεογνική και τη βρεφική περίοδο» της Ελληνικής Εταιρείας για την Ψυχική Υγεία των Βρεφών, το Μετεκπαιδευτικό Σεμινάριο Στελεχών Υγείας Οικογενειακού Προγραμματισμού και το Εκπαιδευτικό Σεμινάριο για τη δημιουργία στελεχών εκπαίδευσης στον Μητρικό Θηλασμό, βασισμένο στις προτάσεις της Π.Ο.Υ. που διοργανώθηκε από το ΥΥΚΑ, σε συνεργασία με τη Μονάδα Προαγωγής Μητρικού Θηλασμού του Γ.Ν.Μ. «Έλενα Βενιζέλου». Είναι εθελόντρια στη Μ.Κ.Ο. Ηλιτόμηνον, που υποστηρίζει και συμμετέχει στη δράση του EFCNI “European Standards of Care for Newborn Health”, για τη θέσπιση ενιαίων προτύπων ποιότητας, με τα οποία να διασφαλίζεται η παροχή κατάλληλης φροντίδας σε όλες τις εγκύους, τα νεογνά και τα πρόωρα βρέφη.

Τηλ.: 697-4496203
E-mail: messinoula@yahoo.com
Fb: Vivi Messini Midwife
Instagram: vivi_messini_midwife