Διατροφή

Show_peptiko_2
Διατροφή

Πεπτικό Σύστημα: Πώς να το διατηρούμε υγιές;

Το πεπτικό μας σύστημα αποτελεί τον «δεύτερο εγκέφαλό» μας γι’ αυτό και η φροντίδα του είναι εξαιρετικά σημαντική. Παρακάτω μπορείτε να δείτε πως η διατροφή και η άσκηση μπορού να παίξουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας του.

Διατροφή και πεπτικό
Η διατροφή είναι ένας από τους κρισιμότερους παράγοντες διατήρησης της υγείας του πεπτικού συστήματος. Αυτός είναι και ο λόγος που οφείλει πάντα να είναι προσεγμένη, σύμφωνα με τον κ. Πασχαλίδη.
Ορισμένες βασικές διατροφικές οδηγίες που θα βοηθήσουν να διατηρήσουμε το πεπτικό μας σε καλή κατάσταση είναι:

• Ενίσχυση της διατροφής μας με φυτικές ίνες
Τα φρούτα και τα λαχανικά εμπεριέχουν σημαντική ποσότητα φυτικών ινών. Πέρα από αυτά, υπάρχουν και αρκετές άλλες επιλογές που θα μας δώσουν φυτικές ίνες, όπως δημητριακά ολικής άλεσης, βρώμη, όσπρια, λιναρόσπορος, αποξηραμένα σύκα κ.ά. Τέτοιου τύπου τροφές συντελούν στη θεραπεία και την πρόληψη διαφόρων πεπτικών παθήσεων, όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, αιμορροΐδες κ.λπ.
Υπάρχουν δύο ειδών φυτικές ίνες: οι διαλυτές και οι αδιάλυτες. Είναι σημαντικό να καταναλώνουμε και τους δύο τύπους. Οι διαλυτές ίνες απορροφούν το νερό και αποκτούν μαλακή και κολλώδη υφή, που μοιάζει με ζελέ. Επίσης, ενσωματώνονται με ουσίες όπως η χοληστερόλη και τα σάκχαρα, και επιβραδύνουν την απορρόφησή τους. Περιέχονται σε πολλές τροφές, με πιο σημαντικές τη βρώμη, το κριθάρι, τα φρούτα, τα φασόλια και τον αρακά.
Οι αδιάλυτες ίνες δεν διαλύονται ερχόμενες σε επαφή με το νερό και έτσι περνούν ακέραιες κατά την πέψη, διευκολύνοντας τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Τις βρίσκουμε στους ξηρούς καρπούς, σε δημητριακά ολικής αλέσεως, σε φρούτα και λαχανικά, όπου συναντώνται συνήθως στα πιο σκληρά μέρη, όπως η φλούδα και τα κοτσάνια.

• Κατανάλωση άφθονου νερού
Η κατανάλωση επαρκούς ποσότητας νερού ενισχύει την υγεία του πεπτικού συστήματος, καθώς το νερό έχει την ιδιότητα να διαλύει τα λίπη και τις διαλυτές ίνες, με αποτέλεσμα να αποβάλλονται πιο εύκολα από το σώμα. Αυτό είναι αρκετό για να ενισχύσει την πεπτική υγεία, βοηθώντας παράλληλα και στην απώλεια βάρους. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη είναι 6 - 8 ποτήρια (250ml) την ημέρα.

• Περιορισμός της κατανάλωσης λίπους
Οι λιπαρές τροφές επιβραδύνουν τη διαδικασία της πέψης και συμβάλλουν στην πρόκληση δυσκοιλιότητας. Γι’ αυτό χρειάζεται να περιοριστεί το λίπος και να αντικατασταθεί με τροφές με πλούσια περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες.
Καθώς η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για ισορροπημένη διατροφή και συναντάται άφθονη στο κρέας, η κατανάλωση κρέατος κρίνεται αναγκαία έως και δύο φορές την εβδομάδα. Καλό είναι να προτιμήσουμε άπαχο κρέας, για να αποφύγουμε τη δυσπεψία και να βελτιώσουμε τη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος. Καλές επιλογές είναι το φιλέτο χοιρινού και τα πουλερικά χωρίς πέτσα (κοτόπουλο ή γαλοπούλα).

• Κατανάλωση προβιοτικών
Τα υγιή βακτήρια που υπάρχουν στο πεπτικό σύστημα ονομάζονται «προβιοτικά» και ενισχύουν την υγεία του γαστρεντερικού συστήματος, συμβάλλοντας στην πρόληψη των επιπτώσεων που δημιουργούνται στο στομάχι από τον ανθυγιεινό τρόπο ζωής. Επίσης, βοηθούν τον οργανισμό στην απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, ενισχύοντας το ανοσοποιητικό σύστημα. Επιπλέον, φέρονται να συμβάλλουν στη διάσπαση της λακτόζης και, ενδεχομένως, να δρουν θετικά στη θεραπεία του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου. Τα προβιοτικά περιέχονται στο γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά, αλλά και στο κεφίρ.

Ο ρόλος της άσκησης
Πέρα από τη διατροφή, ένας ακόμα αποτελεσματικός τρόπος για να διατηρήσουμε υγιές το πεπτικό μας σύστημα είναι και η άσκηση. Η γυμναστική βοηθά στην εκκένωση του εντέρου, αλλά και σε προβλήματα δυσκοιλιότητας, καθώς βοηθάει στη διέγερση των μυών του εντέρου και προάγει τη συνήθεια τακτικών κενώσεων. Αυτό σημαίνει πως συμβάλλει στην ενίσχυση της πεπτικής υγείας, βοηθώντας μας να διατηρήσουμε τα κιλά μας σε φυσιολογικά επίπεδα.
Η τακτική σωματική άσκηση παρέχει παράλληλα ευεξία και ανεβάζει τη διάθεση. Έτσι, εκτός από το γεγονός ότι βοηθά στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου, συμβάλλει και στην αποβολή του άγχους και του στρες – δύο σημαντικών παραγόντων που επιβαρύνουν το πεπτικό μας σύστημα.

 

Δείτε ποια είναι τα σημάδια που μας δείχνουν ότι ενδεχομένως το πεπτικό μας σύστημα δυσλειτουργεί πατώντας εδώ:

 

who is who

Άρης Πασχαλίδης
Φαρμακοποιός
Σταμάτας 2, Πλατεία Ανοίξεως
Τηλ.: 210-6219328
e-mail: aripharm@otenet.gr