Διατροφή

Show_diatrofi-mythoi-k-alitheies-%ce%92
Διατροφή

Διατροφικοί μύθοι και αλήθειες του καλοκαιριού – μέρος Β'

1ο ερώτημα: Αλάτι και καλοκαίρι ταιριάζουν;
Το αλάτι είναι αλάτι... είτε είναι χειμώνας, είτε καλοκαίρι. Η μεγάλη και τακτική κατανάλωσή του προκαλεί αύξηση της πίεσης, λόγω νατρίου, σε μικρούς και μεγάλους, με την πάροδο του χρόνου, ειδικά όταν το σώμα «κουβαλάει» και κάποια περιττά κιλά. Επίσης, έχει αποδειχθεί ότι η ευαισθησία στο νάτριο αυξάνεται με την ηλικία, με αποτέλεσμα οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι να είναι πιο επιρρεπείς σε τέτοιες καταστάσεις.
Ο περιορισμός στο αλάτι, λοιπόν, δεν έχει εποχές, διευκρινίζει η ειδικός. Σε υγιή άτομα η πρόσληψη άλατος δεν αντενδείκνυται, απλά θέλει μέτρο για να παραμείνει ο οργανισμός υγιής. Με λίγα λόγια, για πρόληψη.
Ο αντίλογος που ακούγεται είναι η υπόταση (χαμηλή πίεση), από την οποία ειδικά οι νεαρές γυναίκες «πάσχουν». Η αίσθηση είναι ζάλη και ήπιος ίλιγγος, ειδικά μετά από μια απότομη κίνηση (ορθοστατική υπόταση). Η πραγματική «θεραπεία», σύμφωνα με την κ. Μαγριπλή, είναι η κατανάλωση υγρών, για να μη μειώνεται ο όγκος του αίματος στα αγγεία.

2ο ερώτημα: Το καρπούζι «είναι μόνο νερό»;
Άλλος ένας μύθος που κυκλοφορεί τα τελευταία χρόνια αφορά στο καρπούζι. Υπάρχει ένα αντίστοιχο που λέγανε οι παλιοί: «Το ψάρι είναι φρούτο». Καλό είναι να αφήνουμε τις τροφές στην κατηγορία που ανήκουν, λέει αστειευόμενη η ειδικός.
Το καρπούζι λοιπόν, δεν είναι νερό. είναι φρούτο με υψηλή περιεκτικότητα σε νερό. Είναι υγιεινό και φανταστική τροφή για το καλοκαίρι, ελαφρύ και ενισχύει την ενυδάτωση του οργανισμού. Η περιεκτικότητα του καρπουζιού σε νερό είναι όντως πολύ ψηλή (περίπου 90%), ωστόσο περιέχει και σάκχαρα και, μάλιστα, ένα μεγάλο ποσοστό απλών σακχάρων. Επιπλέον, περιέχει και πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά, όπως βιταμίνη Α, C και B6, ενώ φέρεται να αποτελεί και πολύ καλή πηγή λυκοπενίου. Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, να ανήκει στην κατηγορία «νερό».
Η μερίδα φρούτου με βάση τα σάκχαρα αντιστοιχεί σε 280 γρ. καρπούζι (2 φλιτζάνια τσαγιού, αν το κόψετε σε κύβους) και προσδίδει στον οργανισμό 40 θερμίδες, σημειώνει η κ. Μαγριπλή.

3ο ερώτημα: Παχαίνουν τα περισσότερα καλοκαιρινά φρούτα;
Ακούμε συχνά ότι τα περισσότερα καλοκαιρινά φρούτα είναι παχυντικά, μιας και είναι γενικώς πιο γλυκά, σε σχέση με τα φρούτα άλλων εποχών. Ωστόσο, η παγίδα στα καλοκαιρινά φρούτα είναι η ποσότητα.
Τον χειμώνα είναι εύκολο να καταναλώσουμε ένα μήλο ή ένα πορτοκάλι, ακόμα και αν αυτό είναι λίγο μεγαλύτερο από την πραγματική μερίδα. Μπορώ, όμως, να επιλέξω ένα καρπούζι ή ένα σταφύλι;
Επιλέγοντας 280 γρ. καρπούζι ή ένα μικρό μήλο, οι θερμίδες και τα σάκχαρα που θα καταναλωθούν είναι αντίστοιχα, λέει η ειδικός. Το πρόβλημα είναι να καταφέρουμε να παραμείνουμε σε λογικές ποσότητες και να αποφύγουμε την υπερβολική πρόσληψη. Η μερίδα στο σταφύλι αντιστοιχεί σε ένα μικρό τσαμπί, ενώ για τα σύκα είναι δύο τεμάχια.

4ο ερώτημα: Τελικά, το παγωμένο νερό μας ξεδιψά ή όχι;
Δεν έχει σχέση η θερμοκρασία, αλλά το είδος του ροφήματος, διευκρινίζει η κ. Μαγριπλή. Για παράδειγμα, το παγωμένο νερό είναι πολύ πιο εύκολο να καταναλωθεί σε ποσότητα από το ζεστό ή αυτό που είναι σε θερμοκρασία δωματίου. Στην περίπτωση την τελευταία, μπορεί η αίσθηση της δίψας να μειώνεται πιο γρήγορα, όπως έχουν δείξει κάποιες έρευνες, αλλά με το παγωμένο νερό πίνουμε περισσότερο. Τελικά, και κάτω από υγιείς συνθήκες, η απάντηση στο «τι είναι προτιμότερο» είναι απόλυτα προσωπική, λέει η ειδικός.
Σε κάποιον που θα ήθελε να ξεδιψάσει μία πολύ ζεστή μέρα, η ίδια θα πρότεινε το νερό. Νερό που είτε να περιέχει κάποια γεύση, είτε να είναι sparkling. Το σίγουρο είναι ότι θα έχει άμεση δράση στην αίσθηση της δίψας και, κυρίως, στις ανάγκες του οργανισμού.

5ο ερώτημα: Είναι το παγωτό το ιδανικότερο γλυκό για το καλοκαίρι;
Το παγωτό είναι δροσερό και αποτελεί καλή επιλογή γλυκού, ειδικά το καλοκαίρι – με τη λογική του μέτρου, φυσικά!
Πολλές φορές προτιμάται η γρανίτα στη θέση του παγωτού. «Λανθασμένα», σημειώνει η κ. Μαγριπλή, αφού μπορεί θερμιδικά η γρανίτα να είναι σε χαμηλότερο επίπεδο, αλλά παράλληλα αποτελεί και τροφή με “άδειες θερμίδες”. Με τον τελευταίο όρο χαρακτηρίζονται όλες οι τροφές που προσδίδουν στο σώμα ενέργεια με τη μορφή θερμίδων και μόνο, χωρίς κανένα άλλο θρεπτικό στοιχείο. «Το γλυκό που θα πρότεινα είναι τα smouthies με φρέσκα φρούτα, γιαούρτι/γάλα (ή και με γάλα αμυγδάλου)», καταλήγει η ειδικός.

 

Διαβάστε κάποιες χρήσιμες γενικές οδηγίες για την καλοκαιρινή μας διατροφή πατώντας εδώ:

 

who is who

Εμμανουέλλα Μαγριπλή
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Η Δρ. Εμμανουέλλα Μαγριπλή είναι απόφοιτος των πανεπιστημίων McGIll και University of London, στους κλάδους της Κλινικής Διαιτολογίας και Επιδημιολογίας, αντίστοιχα. Είναι Διδάκτωρ του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, μέλος της ερευνητικής ομάδας του Τμήματος Διατροφής του Ανθρώπου και καθηγήτρια στα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά τμήματα του Πανεπιστημίου. Παράλληλα, εργάζεται ως επίτιμη επιστημονική συνεργάτις στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, Center of Statistics in Medicine.
http://www.eatsmart.gr
e-mail: emagriplis@eatsmart.gr