Διατροφή

Show_trofes_gia-geroi_organismo
Διατροφή

Tροφές για ενίσχυση του οργανισμού το χειμώνα!

Ο χειμώνας είναι μία εποχή κατά την οποία θα πρέπει να βρισκόμαστε στην κορυφή της θρεπτικής μας κατάστασης, προκειμένου να μειώσουμε τις πιθανότητες εμφάνισης εποχικών ασθενειών. Επιλέγοντας να ακολουθήσουμε μια υγιεινή διατροφή, αφ’ ενός ενισχύουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα σε επίπεδο πρόληψης, αφ’ ετέρου επιταχύνουμε την ανάρρωσή μας, στην περίπτωση που έχουμε ασθενήσει. Η κλινική διαιτολόγος - διατροφολόγος, κ. Αναστασία Κόκκαλη, μας λέει πώς μπορούμε να προστατευτούμε επαρκέστερα τους χειμερινούς μήνες.
Η σωστή θρέψη του ανθρώπινου οργανισμού είναι απαραίτητη καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Φυσικά, η εποχικότητα επηρεάζει τις διατροφικές μας ανάγκες, παράλληλα με τις διατροφικές μας προτιμήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον χειμώνα υπάρχει ο κίνδυνος ανεπάρκειας συγκεκριμένων βιταμινών, λόγω της αλλαγής του καιρού. Δεν είναι τυχαίο ότι το καλοκαίρι αναζητάμε παγωμένο καρπούζι και δροσερά ροδάκινα, ενώ τον χειμώνα θέλουμε να απολαύσουμε ζεστές θρεπτικές σούπες και ζεστά ροφήματα, σημειώνει η ειδικός.

Τροφές που ενισχύουν τον οργανισμό
Με την έλευση του κρύου, εμφανίζονται βήχας, κρυολογήματα, αλλά και η γνωστή γρίπη, γεγονός που καθιστά την ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος απαραίτητη. Κι όμως, η φύση έχει προνοήσει και γι’ αυτό! Έχει αποδειχθεί ότι η εποχικότητα των τροφίμων συμβαδίζει με τις θρεπτικές ανάγκες του οργανισμού μας, σχολιάζει η ειδικός. Με λίγα λόγια, τα τρόφιμα που επιλέγουμε κυρίως τον χειμώνα φαίνεται να ενισχύουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος.
Σύμφωνα με την κ. Κόκκαλη, τροφές που ενισχύουν τον οργανισμό μας είναι:
Κόκκινες πιπεριές: Η βιταμίνη C είναι γνωστό ότι μειώνει την κούραση, ενώ ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο έχει κρίσιμο ρόλο τον χειμώνα. Εκτός από τα εσπεριδοειδή, οι κόκκινες πιπεριές περιέχουν πάνω από τρεις φορές τη βιταμίνη C ενός πορτοκαλιού και είναι πολύ πιο αποτελεσματικές. Επιπλέον, περιέχουν φυτοχημικά και καροτενοειδή (τα οποία προσδίδουν τη χρωστική ουσία), ιδιαίτερα το β-καροτένιο, το οποίο έχει αντιοξειδωτικά και αντιφλεγμονώδη οφέλη για τον οργανισμό.
Λιπαρά ψάρια: Ένα από τα μειονεκτήματα του κρύου είναι η βλάβη που προκαλεί στο δέρμα μας. Η κατανάλωση λιπαρών ψαριών (όπως ο καπνιστός σολομός, οι σαρδέλες, το σκουμπρί κ.λπ.) μπορεί να βοηθήσει σ’ αυτό. Εκτός από το ότι κάνουν καλό στην καρδιά, στην υγεία του εγκεφάλου και των ματιών μας, τα ωμέγα-3 και τα ωμέγα-6 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στα λιπαρά ψάρια διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στη δομή και στην εικόνα του δέρματος. Τα λιπαρά οξέα ενσωματώνονται στις κυτταρικές μεμβράνες στην επιδερμίδα και σχηματίζουν μια μήτρα γύρω από τα κύτταρα, συμβάλλοντας στη διατήρηση της λειτουργίας φραγμού του δέρματος και αποτρέποντας την απώλεια υγρασίας που μπορεί να προκύψει κατά τους χειμερινούς μήνες.
Μανιτάρια: Θεωρούνται απαραίτητα λόγω των αντιικών και αντιβακτηριδιακών ιδιοτήτων που διαθέτουν, οι οποίες καταπολεμούν τις μολύνσεις. Περιέχουν βιταμίνη D και απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, όπως σελήνιο, νιασίνη, χαλκό και φώσφορο.
Blueberries: Είναι τα φρούτα με τα πιο δραστικά αντιοξειδωτικά, χάρη στα υψηλά επίπεδα ανθοκυανινών. Τα αντιοξειδωτικά βοηθούν στην αναστροφή των βλαβών που έχουν προκληθεί από τις τοξίνες και τις ελεύθερες ρίζες, βοηθώντας το σώμα μας να αμυνθεί στους επικίνδυνους παθογόνους μικροοργανισμούς. Ευεργετική αντιοξειδωτική δράση για τον οργανισμό μας έχουν και οι σταφίδες.
Κανέλα: Είναι ένα από τα πιο αναζωογονητικά βότανα της φύσης, γεμάτο με ισχυρά αντιοξειδωτικά, το οποίο μπορεί να μας βοηθήσει να ενισχύσουμε τον μεταβολισμό μας και να διευκολύνουμε την πέψη μας. Επίσης, βοηθά στην καλύτερη γλυκαιμική ανταπόκριση.
Γαλακτοκομικά προϊόντα: Προσφέρουν βιταμίνη D, όταν είναι εμπλουτισμένα με αυτή της ζωτικής σημασίας βιταμίνη για τον χειμώνα, φροντίζοντας και την ψυχική μας ευεξία. Δεν είναι τυχαίο το ότι ένας από τους λόγους που ο ζεστός καλοκαιρινός ήλιος μας κάνει να χαμογελάμε είναι η αφθονία της βιταμίνης D που παρέχει. Η βιταμίνη D παίζει καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη των ασθενειών και στη διατήρηση της βέλτιστης υγείας, ενώ η ανεπάρκειά της μπορεί να μας προκαλεί υπνηλία και λήθαργο. Το εμπλουτισμένο τυρί είναι ένα τρόφιμο που αυξάνει τα επίπεδα βιταμίνης D, όπως και ο κρόκος αυγού, ο χυμός πορτοκαλιού, το γάλα σόγιας, τα δημητριακά, ο τόνος, το σκουμπρί και ο σολομός.
Μπανάνες: Κατά τη διάρκεια των σκοτεινών και κρύων χειμωνιάτικων μηνών, η διάθεσή μας συνήθως πέφτει. Αυτός είναι ένας λόγος να κρατάμε ψηλά τη σεροτονίνη μας. Το σώμα δημιουργεί τη σεροτονίνη από την τρυπτοφάνη, η οποία υπάρχει φυσικά σε τρόφιμα, όπως οι μπανάνες, τα γαλακτοκομικά, τα ψάρια, τα αποξηραμένα δαμάσκηνα και τα αμύγδαλα. Αν τα τρόφιμα αυτά αναμειχθούν με μη επεξεργασμένους υδατάνθρακες, όπως καστανό ρύζι, ψωμί ολικής αλέσεως ή βρώμη, αυτό θα ενισχύσει την απελευθέρωση της ινσουλίνης, η οποία βοηθά στη μεταφορά της τρυπτοφάνης στον εγκέφαλο, όπου παράγεται η σεροτονίνη.
Στην ερώτηση αν υπάρχουν τροφές που θα πρέπει να αποφευχθούν, η κ. Κόκκαλη απαντά ότι δεν υπάρχουν! Εκτός, φυσικά, από λιπαρές τροφές και ζάχαρη, που πάντα κάνουν ζημιά.

 

Διαβάστε ποιές βιταμίνεςενισχύουν τον οργανισμό μας ώστε να παραμένει υγιής πατώντας εδώ:

who is who

Αναστασία Δ. Κόκκαλη
Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
H Αναστασία Δ. Κόκκαλη είναι Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Αριστούχος του Glasgow Caledonian University στην Ανθρώπινη Διατροφή και Κλινική Διαιτολογία. Είναι επιστημονικός Συνεργάτης του Κέντρου Αποκατάστασης ‘Αναγέννηση’. Επιπλέον, συνεργάζεται με διάφορα εστιατόρια για τον σχεδιασμό μενού, εμπλέκεται στην ενημέρωση για θέματα διατροφής και υγείας μέσα από τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές, ενώ συγγράφει σχετικά άρθρα σε περιοδικά και sites.
Διεύθυνση: Αριστοτέλους 8, Θεσσαλονίκη Τηλ.: 2310-224627
E-mail: anastasiakokkali@hotmail.com, anaskokkali@gmail.com

  • Σχετικά Θέματα