Διατροφή

Show_vitamines
Διατροφή

Βιταμίνες και ιχνοστοιχεία για καλή υγεία

Οι βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού, θωρακίζοντάς μας απέναντι στις χειμωνιάτικες «απειλές». Η κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος κ.Κόκκαλη Αναστασία αναφέρει πιο συγκεκριμένα:

• Βιταμίνη D
Η βασική πηγή της είναι το ηλιακό φως, το οποίο τους χειμερινούς μήνες δεν επαρκεί για τη σύνθεσή της. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που πολλοί άνθρωποι πάσχουν από την έλλειψή της. Ο ρόλος της είναι πολύπλοκος, καθώς εμπλέκεται σε ορμονικές λειτουργίες.
Η έλλειψη βιταμίνης D προκαλεί συμπτώματα όπως η μυϊκή αδυναμία, η ανεξήγητη κόπωση και η αδυναμία συγκέντρωσης. Η έλλειψη βιταμίνης D μπορεί μακροπρόθεσμα να οδηγήσει σε οστεομαλακία και ραχίτιδα, δύο μεταβολικές παθήσεις των οστών. Οι ειδικοί συστήνουν σε όσους κινδυνεύουν από ανεπάρκεια της συγκεκριμένης βιταμίνης, να λαμβάνουν συμπλήρωμα βιταμίνης D καθημερινά (10 μg), και ιδιαίτερα από τον Οκτώβριο μέχρι και τον Μάρτιο.

• Βιταμίνη C
Απαραίτητη για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, αφού μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της έντασης των συμπτωμάτων του κρυολογήματος και στην ταχύτερη ανάρρωση. Γι’ αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντική για όσους έχουν την τάση να αρρωσταίνουν συχνά κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Η λήψη επαρκών ποσοτήτων βιταμίνης C βοηθά στην προστασία και στη διατήρηση της υγείας των κυττάρων, της υγείας του δέρματος και των αιμοφόρων αγγείων, των οστών και του χόνδρου, αλλά και στην επούλωση των πληγών. Οι καπνιστές συνήθως έχουν ανάγκη από μεγαλύτερες ποσότητες.

Βιταμίνες του συμπλέγματος B
Υπάρχουν οκτώ βιταμίνες του συμπλέγματος Β (Β1, Β2, Β3, Β5, Β6, Β7, Β9 και Β12) που είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του οργανισμού. Ο ρόλος της Β12, όμως, είναι κρίσιμος κατά τους ψυχρούς μήνες. Η βιταμίνη Β12 είναι απαραίτητη για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων και νεύρων, ενώ έχει αποδειχθεί ότι βοηθά όσους υποφέρουν από άγχος ή κατάθλιψη. Γι’ αυτό και είναι απαραίτητη κατά τη διάρκεια του χειμώνα, όταν οι άνθρωποι κινδυνεύουν περισσότερο από κατάθλιψη ή εποχική συναισθηματική διαταραχή.

Ψευδάργυρος
Ο ψευδάργυρος είναι ένα από τα πολυτιμότερα μέταλλα, αφού ενισχύει την κυτταρική μεμβράνη και εμποδίζει την είσοδο και ανάπτυξη των πρωτεϊνών των ιών στα κύτταρα. Επιπλέον, ανακουφίζει από τα συμπτώματα του κρυολογήματος.

Για ένα διατροφικά σωστό και υγιή χειμώνα
Προκειμένου να είμαστε διατροφικά σωστοί, το πρώτο που πρέπει να έχουμε ως στόχο είναι μία ποικιλία των εποχικών τροφίμων και μία αρμονία/ισορροπία στα γεύματά μας, τονίζει η κ. Κόκκαλη. Αποδεδειγμένα, τα 5 γεύματα ανά ημέρα προσφέρουν θρεπτική επάρκεια και τόνωση του μεταβολικού ρυθμού.
Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, οπότε και επιθυμούμε ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας, μαζί με διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους, μπορούμε να πετύχουμε και τα δύο αν υπάρχει ισορροπία και ποικιλία στη διατροφή και στις δραστηριότητές μας. Ένας καθημερινός περίπατος θα βοηθήσει στην έκθεσή μας στον ήλιο (βιταμίνη D), βοηθώντας μας να έχουμε αυξημένη φυσική δραστηριότητα – μιας και χαρακτηριστικό του χειμώνα είναι οι πολλές ώρες... στον καναπέ!
Τέλος, μην ξεχνάμε την ενυδάτωση του οργανισμού με ζεστά αφεψήματα, τα οποία προσφέρουν πολλαπλά οφέλη στην καλή λειτουργία του οργανισμού, καταλήγει η ειδικός.

Ωφέλιμα χειμερινά ροφήματα
Ευεργετικά μπορεί να αποδειχθούν και ορισμένα βότανα που συνεπικουρούν στη βελτίωση του ανοσοποιητικού συστήματος.
Τον χειμώνα χρειαζόμαστε θερμαντικά βότανα, όπως η ρίζα τζίντζερ (ή, αλλιώς, πιπερόριζα), με εξαιρετικές μαλακτικές και αντισηπτικές ιδιότητες, σημειώνει η ειδικός. Επιπλέον, το τσάι από θυμάρι βοηθά στην καλή λειτουργία των πνευμόνων, ενώ το βότανο τζίνσενγκ είναι καλό φυσικό τονωτικό. Το δε λευκό και το πράσινο τσάι είναι εξαιρετικά πλούσια σε αντιοξειδωτικά, τα οποία συμβάλλουν στην καλή υγεία και στον καλό μεταβολισμό. Ακόμα, το φασκόμηλο είναι ένα ήπιο αντισηπτικό βότανο και πολύ ωφέλιμο για την ανακούφιση από τον πονόλαιμο.

 

Δείτε τις τροφές που θωρακίζουν τον οργανισμό ώστε να παραμένει υγιής τον χειμώνα πατώντας εδώ:


who is who

Αναστασία Δ. Κόκκαλη
Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
H Αναστασία Δ. Κόκκαλη είναι Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Αριστούχος του Glasgow Caledonian University στην Ανθρώπινη Διατροφή και Κλινική Διαιτολογία. Είναι επιστημονικός Συνεργάτης του Κέντρου Αποκατάστασης ‘Αναγέννηση’. Επιπλέον, συνεργάζεται με διάφορα εστιατόρια για τον σχεδιασμό μενού, εμπλέκεται στην ενημέρωση για θέματα διατροφής και υγείας μέσα από τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές, ενώ συγγράφει σχετικά άρθρα σε περιοδικά και sites.
Διεύθυνση: Αριστοτέλους 8, Θεσσαλονίκη Τηλ.: 2310-224627
E-mail: anastasiakokkali@hotmail.com, anaskokkali@gmail.com

  • Σχετικά Θέματα