Παιδί

Show_mother_kid_548x326
Παιδί

Σωστή παιδική διατροφή: Η βάση για έναν υγιή ενήλικα! - Α'

Αυτά που μαθαίνουμε να τρώμε ως παιδιά, είναι και εκείνα που καθορίζουν και τις διατροφικές επιλογές που κάνουμε ως ενήλικες. Έτσι, λοιπόν, μια υγιεινή παιδική διατροφή μπορεί να διασφαλίσει ότι το άτομο θα προσέξει τη διατροφή (άρα και την καλή του υγεία) μεγαλώνοντας. Η παιδίατρος κ. Κατσάρη Κυριακή, που εξειδικεύεται στην παιδική διατροφή, έρχεται να μας το επιβεβαιώσει μέσα από τις γνώσεις και την εμπειρία της.
Όπως στους ενήλικες, έτσι και στα μικρά παιδιά είναι σημαντική η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων. Με αυτόν τον προγραμματισμό, πετυχαίνουμε να περιορίζουμε το αίσθημα της πείνας, καθώς έτσι διατηρούνται καλά επίπεδα ινσουλίνης και τροφοδοτούμε τον δραστήριο παιδικό οργανισμό με την ενέργεια που χρειάζεται, αποφεύγοντας παράλληλα την αφυδάτωση. Ωστόσο, αυτός ο προγραμματισμός διαφοροποιείται ανάλογα με το ηλικιακό εύρος, σύμφωνα με την ειδικό.
Για τα βρέφη που θηλάζουν αποκλειστικά τους πρώτους 6 μήνες της ζωής, τα γεύματα καθορίζονται από το ίδιο το βρέφος. Στη συνέχεια, τα βρέφη συνεχίζουν να κάνουν τους θηλασμούς που επιθυμούν, ενώ σταδιακά προστίθεται το κύριο γεύμα και 2-3 ενδιάμεσα σνακ.

Ανθυγιεινή παιδική διατροφή: Οι επιπτώσεις στην υγεία
Είναι σημαντικό το παιδί να ακολουθήσει από νωρίς έναν υγιεινό τρόπο διατροφής, γιατί οι επιλογές που θα κάνει θα καθορίσουν και το κατά πόσον θα γίνει ένας υγιής και δραστήριος ενήλικας. Έτσι, συχνά γεύματα με junk food, που είναι πλούσια σε κορεσμένα λίπη και υδατάνθρακες, αλλά και ένα διαιτολόγιο φτωχό σε φρούτα και λαχανικά, θα οδηγήσουν το παιδί στο να γίνει υπέρβαρο, κάτι που συχνά οδηγεί σε παχυσαρκία και στην ενήλικη ζωή, σημειώνει η κ. Κατσάρη.
Επιπλέον, χαμηλή έκθεση στον ήλιο, σε συνδυασμό με χαμηλή κατανάλωση γαλακτοκομικών, οδηγούν σε ανεπάρκεια βιταμίνης D και ασβεστίου. Αυτό μπορεί να προκαλέσει στην παιδική ηλικία ραχίτιδα ή οστεομαλακία, κακή οδοντική υγεία, ενώ στην ενήλικη ζωή μπορεί να οδηγήσει σε οστεοπόρωση.
Ο σίδηρος είναι ένα ακόμα σημαντικό μέταλλο που χρειάζεται για την τροφοδοσία του κυττάρου με οξυγόνο. Έτσι, έλλειψη σιδήρου προκαλεί αναιμία, ενώ μια σοβαρή χρόνια σιδηροπενική αναιμία κατά την παιδική ηλικία μπορεί να οδηγήσει στην ενήλικη ζωή σε καρδιολογικά προβλήματα, προβλήματα στην εγκυμοσύνη, αναπτυξιακά προβλήματα και επιρρέπεια σε λοίμωξη.
Η σιδηροπενική αναιμία είναι συχνή στην παιδική ηλικία για δυο λόγους. Η κατανάλωση τροφίμων που είναι καλές πηγές σιδήρου και με υψηλή βιοδιαθεσιμότητα (π.χ. μοσχάρι, κατσίκι, όσπρια, ξηροί καρποί, κακάο, ταχίνι, σπανάκι κ.λπ.) είναι συχνά χαμηλή στα παιδιά, ενώ ταυτόχρονα οι ανάγκες του αναπτυσσόμενου παιδικού οργανισμού είναι αυξημένες, τονίζει η ειδικός.
Τέλος, ένα πολύ συχνό πρόβλημα υγείας που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ενήλικες, το οποίο συχνά διαμορφώνεται κατά την παιδική ηλικία, είναι η τερηδόνα των δοντιών. Συνήθειες, όπως το μέλι στην πιπίλα, το γάλα σε μπιμπερό που μένει στο στόμα του παιδιού που κοιμάται, αλλά και συχνά τσιμπολογήματα με σακχαρούχα τρόφιμα, σε συνδυασμό με αμέλεια στο βούρτσισμα και τη φθορίωση των δοντιών, οδηγούν σε τερηδόνα.

Τροφές με… απαγορευτικό
Υπάρχουν κάποια τρόφιμα που θα πρέπει ένα παιδί να αποφεύγει να καταναλώνει για λόγους ασφαλείας, αλλά και για τη διατήρηση της καλής του υγείας. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε ζάχαρη (αναψυκτικά, τυποποιημένα είδη), καθώς οδηγούν σε παχυσαρκία και τερηδόνα. Επιπλέον, αλάτι στα τρόφιμα θα πρέπει να προστίθεται πάντα με μέτρο μετά τα 2 έτη, ώστε να μην επιβαρύνεται το νεφρικό φορτίο και να προλαμβάνεται η αρτηριακή υπέρταση στην ενήλικη ζωή, τονίζει η κ. Κατσάρη.
Ακόμα, οι ολόκληροι ξηροί καρποί και τα κολλώδη τρόφιμα (τσίχλες, καραμέλες, σταφίδες) θα πρέπει να καταναλώνονται μετά το 5ο έτος της ζωής, οπότε και έχει πλήρως αναπτυχθεί το σύστημα της κατάποσης.
Πρέπει, τέλος, να γίνει σαφές ότι η κατανάλωση junk food θα πρέπει να περιορίζεται στο ελάχιστο και να γίνεται μόνο περιστασιακά, όπως σε κοινωνικές συναθροίσεις που ενδέχεται να μην υπάρχουν διαθέσιμες πιο υγιεινές επιλογές.

Η μεγάλη σημασία ασβεστίου και βιταμινών
Θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σε μια κοινωνία με πληθώρα και ποικιλία φρέσκων τροφίμων δεν κινδυνεύουν από αβιταμίνωση. Ωστόσο, είναι πολύ συνηθισμένο τα παιδιά να καταναλώνουν συγκεκριμένα τρόφιμα, να αποφεύγουν την ποικιλία και να οδηγούνται έτσι σε υποβιταμίνωση.
Οι γονείς θα πρέπει να έχουν πάντα στο μυαλό τους πόσο σημαντική είναι η πρόσληψη ασβεστίου μέσω κατανάλωσης γαλακτοκομικών. Βέβαια, δεν είναι μόνο τα γαλακτοκομικά που προσφέρουν ασβέστιο, αλλά και άλλα τρόφιμα, όπως όσπρια (φασόλια, ρεβίθια), ξηροί καρποί (καρύδια, αμύγδαλα, κολοκυθόσποροι), φρούτα (σύκα, ακτινίδια) και λαχανικά (μπάμιες, αγκινάρες, ραδίκια), τονίζει η κ. Κατσάρη.
Δεδομένου ότι η πρόσληψη ασβεστίου επηρεάζεται από τα επίπεδα βιταμίνης D, μιας ορμόνης που συνθέτει ο οργανισμός κυρίως από την έκθεση στον ήλιο και προσλαμβάνεται από λίγα τρόφιμα (λιπαρά ψάρια, αβγά, εμπλουτισμένο γάλα και δημητριακά πρωινού), θα πρέπει να φροντίζουμε και γι’ αυτήν.
Σημαντικό είναι να διατηρούνται υψηλά και τα επίπεδα ριβοφλαβίνης (βιταμίνης Β2), η οποία βρίσκεται σε γάλα, αβγά, συκώτι, εμπλουτισμένο γάλα, δημητριακά και όσπρια, καθώς η έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει άφθες στοματικής κοιλότητας και γλωσσίτιδες. Τέλος, να μην ξεχνάμε τον σημαντικό ρόλο της βιταμίνης C, η οποία κρύβεται σε εσπεριδοειδή, φρούτα, μπρόκολο, σκούρα φυλλώδη λαχανικά, κόκκινη πιπεριά, φράουλες και ακτινίδια, δρώντας σαν φυσικό αντιοξειδωτικό και συμβάλλοντας στην απορρόφηση του σιδήρου και στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, λέει η ειδικός.


Δείτε πώς να διαχειριστείτε τις ιδιαιτερότητες των παιδιών στο θέμα του φαγητού:

 

 

 

who is who

Κατσάρη Κυριακή
Παιδίατρος
Η Κατσάρη Κυριακή είναι απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Tμήματος Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου. Ειδικεύτηκε στην Παιδιατρική Κλινική του Τζανείου Νοσοκομείου Πειραιά και κατά την εκπαίδευσή της, παρακολούθησε το Τμήμα Μ.Ε.Ν.Ν. του Γενικού Νοσοκομείου Νικαίας, το Παιδοδερματολογικό Τμήμα του Νοσοκομείου Συγγρού, το Αλλεργιολογικό και Παιδονευρολογικό Τμήμα του Π.Γ.Ν. Αττικόν και το Τμήμα Aύξησης και Ανάπτυξης του Παίδων Αγλαΐα Κυριακού. Είναι μέλος του Ιατρικού Συλλόγου Πειραιά, του Πανελλήνιου Διαιτολογικού Συλλόγου και πιστοποιημένη σύμβουλος θηλασμού. Από το 2015 διατηρεί ιδιωτικό ιατρείο στην Αθήνα, στην περιοχή του Μοσχάτου, με ιδιαίτερο αντικείμενο την παιδική διατροφή.
Διεύθυνση: Λ. Κατσώνη 63, Μοσχάτο
Τηλ.: 210-9480930
Κιν.: 6974-887593
e-mail: katsaki79@gmail.com